Stor interesse for seniorseminaret

Yngve Hågensen trollbandt forsamlingen med en historisk LO-reise gjennom 100 år.

Stor interesse for seniorseminaret

Mer enn 60 personer møtte da LO og Pensjonistforbundet inviterte til seniorseminar i Arena Moss. – En nyttig og hyggelig samling, og om dette danner malen for de neste dagene skal vi være veldig fornøyde, konkluderte LO Østfolds Tone Ingesen.

Tekst og foto: Tom Helgesen

Samlingen i Moss var det første av fem seminarer i regi av LO Østfold og Pensjonistforbundet, og Tone sier seg meget godt fornøyd med responsen.

- Det viser at målgruppen mener dette både er nyttig og viktig, sier hun.

Det var en lydhør og engasjert forsamling i Arena Moss, et godt tegn på at arrangørene hadde truffet godt med programmet. Her er LO Østfolds Tone Ingesen i gang med å informere om medlemsfordelene.

Teaterstykke

Dagen ble innledet av LO-leder Grethe Olsen, Moss og omegn, som ønsket velkommen, før vi fikk et kulturelt innslag med  Sunniva Berg og Helge Sveen på scenen. Duoen framførte teaterstykket ”100 år siden åttetimersdagen”, skrevet av Hans Petter Thøgersen og Jens Olav Simensen.

Dagen ble innledet av LO-leder Grethe Olsen, Moss og omegn.
Sunniva Berg og Helge Sveen framførte skuespillet ”100 år siden åttetimersdagen”, med dialog og sang.

Her fikk vi, både gjennom dialog og sang, et innblikk forløpet til åttetimersdagen både gjennom viktige hendelser og personer. Engasjerende og lærerikt!

Medlemsfordeler

Tone Ingesen, fungerende daglig leder av Los distriktskontor i Østfold, informerte deretter om medlemsfordeler gjennom LO Favør. Det er 46 gode rabatter og eksklusive tilbud til medlemmene å velge i, fordelt på hus og hjem, bank, forsikring, helse, reise og fritid og juridisk bistand. Med andre ord; fordeler som er relevante for de fleste.

- Her er det mange penger å spare om du er bevisst på å bruke fordelene medlemskapet gir. Vi har blant annet en av verdens beste innboforsikringer, minnet Tone om.

Yngve Hågensen

Etter bevertningen var det Yngve Hågensens tur, som i kjent positur – inklusiv  litt bannskap – tok oss gjennom 100 års historie på en halvtime.

Han minnet om at Norge var et av Europas mest fattige land da LO ble stiftet, og at 800.000 nordmenn emigrerte til USA for å få arbeid for å kunne skaffe seg bolig og ha mulighet til å brødfø familien.

Yngve tok oss også gjennom de viktigste milepælene gjennom årene, fram til dagens velferdssamfunn.

Før samlingen ble avrundet av møteleder Per Ivar Clementsen, informerte Harald O. Norman fra Pensjonistforbundet om forbundets fokus i tiden framover, og trakk fram forhandlingsretten som en naturlig kampsak fram mot stortingsvalget om to år.

Norman påpekte også at de 900.000 pensjonistene i landet utgjør  en stor ressurs, og som blant annet står for 46 prosent av all frivillig arbeid. Det utgjør en verdiskapning på 27 milliarder kroner årlig.

- Så ikke fortell meg at pensjonistbølgen er et problem. Den er en enorm mulighet, påpekte han.

Harald O. Norman fra Pensjonistforbundet informerte om foreningens kampsaker, og minnet om den enorme ressursen pensjonistene utgjør.
Møteleder var Per Ivar Clementsen.

Flere muligheter

For de som ikke fikk med seg seminaret i Moss, har flere muligheter i løpet av uka. Seminaret er gratis, og det er ingen påmelding.

Tirsdag 27.8: Folkets Hus i Askim

Onsdag 28.8: Fredrikshald Teater i Halden

Torsdag 29.8: Kulturhuset Gleng i Sarpsborg

Fredag 30.8: City Scene i Fredrikstad

Alle seminarene varer fra klokken 11.00-13.30

Alvin Olsen var en av de frammøtte på seminaret, og sier seg veldig fornøyd med programmet. Han er selv aktivt med i den lokale pensjonistforeningen i Moss, og stortrives i miljøet – både gjennom de sosiale tiltakene og den frivillige innsatsen de gjør for andre. – Det er godt å kunne gjøre en forskjell for andre, samt at det holder hjernen i gang, sier 81-åringen.

Les mer om seminarene her.