LOs Ungdomssekretær i Østfold på besøk hos fagbevegelsen i Serbia.

LOs Ungdomssekretær i Østfold på besøk hos fagbevegelsen i Serbia.

Mandag var ungdomssekretær Vegard Finnes i Serbia. Der innledet han på et faglig møte som Serbisk fagbevegelse avholdt om hvordan man kan samarbeide med nabolandene, samt sosial dumping og grenseutfordringer.

Det var våre samarbeidspartnere på LO distriktet i Vest-Sverige som inviterte til konferansen da de i flere år har hatt et faglig samarbeid med Serbisk fagbevegelse.

Vegard innledet sammen med Krister Andersson om det gode samarbeidet vi har mellom Sverige og Norge. Han kunne melde at dette også har resultert i samarbeid med flere fagforbund som også sørger for at medlemmer får hjelp selv om de er medlem i LO-forbundet i hjemlandet. Noe som har vært viktig for å bevare medlemmer og sørge for at de har fått hjelp når de har behov for det. Vegard informerte også om LOs sommerpatrulje og fra vårt fellesprosjekt GrenseLOts som vi hadde med LO Vest-Sverige for en del år siden.

Romania og Spania var og med på møte for å snakke om sine erfaringer. Romania har et samarbeid med Serbia i dag, men det har stort potensiale for å bli enda bedre. Som Krister fra LO Sverige fortalte de. En av de største grunnene til at Norge og Sverige har lyktes er fordi vi har vært i dialog og ikke gått til kamp mot hverandre, men samarbeidet.