LO Østfold bidro til en varmere dag

LO Østfold bidro til en varmere dag

I dag, 1. november lager Kirkens Bymisjon ”Årets varmeste dag” gjennom en gedigen, landsomfattende strikkedugnad. - En aksjon LO Østfold gjerne vil støtte ved å kle Fredrikstad med oransje skjerf, sier regionleder Ulf Lervik.

Tekst og foto: Tom Helgesen, Totalmedia

Ulf var oppe klokka 06.00 i dag tidlig sammen med blant annet Tone Karina Ingesen og Fredrikstad-ordfører Jon Ivar Nygård for å kle opp Fredrikstad sentrum med oransje skjerf.

De oransje skjerfene er en eksklusiv kolleksjon av hjemmestrikket varme. Skjerfene strikkes av ildsjeler over hele landet som vil bidra til mer varme og inkludering i en førjulstid som er tung for mange. 1. november kler vi Norge med oransje skjerf, og deler ut skjerfene over hele landet.

Alle oppfordres til å ta et oransje skjerf og bære det i tiden fremover. Når du tar på deg det oransje skjerfet blir du ikke bare fysisk varm, men du signaliserer også at du er for et varmere samfunn. På bildet er regionleder Ulf Lervik på plass i Fredrikstad sentrum og henger opp ett av mange skjerf.

Oppfordrer alle til å bære skjerf

- Vi oppfordrer alle til å ta med seg et skjerf, enten til seg selv eller en man er glad i. Skjerfene er for alle, ikke bare narkomane og husløse som noen tror. Alle som benytter skjerfene viser solidaritet, påpeker Trond Henriksen, miljøarbeider hos Kirkens Bymisjon Halden.

- Når du tar på deg det oransje skjerfet blir du ikke bare fysisk varm, men du viser også at du er for et varmere samfunn. Sammen kan vi ta utenforskapet tilbake til fellesskapet, sier han – og uttrykker stor takknemlighet overfor det engasjementet LO Østfold viser.

- Vi har bare positive opplevelser med LO. Det er viktig å framsnakke og samarbeide om våre felles mål. Å få flere ut i arbeid, er svært viktig både for å komme inn i et sosialt miljø og for å kunne føle seg verdsatt og viktig. I tillegg er det avgjørende for å kunne bryte fattigdomsproblematikken.

LO Østfold samlet tillitsvalgte til seminar i Fredrikstad, og alle ville vise solidaritet ved å bruke det oransje skjerfet. Det håper de også du vil gjøre!

Hindre utenforskap

Nettopp å gjøre Norge til et varmere samfunn, hvor færre står utenfor, er i tråd med LOs verdigrunnlag.

- Vi kjenner oss igjen i den jobben Bymisjonen gjør og det fokuset de har på inkludering. Vår organisasjon er bygd på solidaritet, og Kirkens Bymisjon utfører solidaritet i praksis. Derfor er det naturlig at vi viser vår støtte i det arbeidet, sier Ulf.

Dette er det åttende året på rad det deles det ut oransje skjerf helt gratis. Fra noen hundre skjerf delt ut i Oslo, til tusenvis av skjerf som deles ut i byer og tettsteder over hele landet – også i Fredrikstad.

I år er oppslutningen med opphenging av skjerf ekstra stor, med spillere og ledere i både FFK, FBK, Stjernen, skoleelever fra Kvernhuset, LO Østfold/Viken, ordfører Jon-Ivar Nygård og andre gode støttespillere. Et fantastisk samarbeid i Fredrikstad.

Kirkens Bymisjon kaller skjerfet for Norges varmeste skjerf, og dagen de deles ut blir Årets varmeste dag. Målet med strikkedugnaden er å spre varme – i faktisk og overført betydning.

Fredrikstads varaordfører Siri Martinsen oppfordrer alle til å ta med et skjerf, enten til seg selv, ektefellen eller en annen man er glad i.

Mange gruer seg til jul

Strikkedugnaden markerer starten på juleaksjonen «Gled en som gruer seg til jul», også den i regi av Kirkens Bymisjon.

- For mange er jula den vanskeligste og mest ensomme tiden på året, med brutte familierelasjoner, fattigdom og følelsen av å «stå utenfor». Derfor inviterer Kirkens Bymisjon inn til måltid og fellesskap, sier Trond Henriksen og håper flest mulig vil bidra til å gjøre høytiden litt bedre for enda flere.