Kokte suppe på jernbanespiker!

Kokte suppe på jernbanespiker!

De tillitsvalgte lokførerne Thor Heine Jakobshaug og Trond Jacobsen ønsket å bidra med frivillig innsats på Kafé Møtestedet på jernbanestasjonen i Halden, som driftes av Kirkens Bymisjon. Hva var vel da mer naturig enn å servere suppe kokt på jernbanespiker?

Sist oppdatert:

Og det er ikke hvilken som helst spiker, kunne Trond fortelle innen den havnet i den digre suppebollen.

- Dette er en håndsmidd spiker som ble brukt på byggingen av jernbanestrekningen mellom  Thailand og Burma under den andre verdenskrigen – også kalt ”Dødens jernbane”. Banen ble bygd av allierte krigsfanger og asiatiske tvangsarbeidere. Det omkom 20.000 krigsfanger under byggingen, som har fått sine minnesmerker – i motsetning til de 100.000 tvangsarbeiderne som døde. Denne spikeren, som jeg selv har hentet fra den nedlagte jernbanen, er til minne om de innfødte som måtte bøte med livet!

Viktig møteplass

Thor Heine og Trond er begge bosatt i Halden og er aktive tillitsvalgte i LO-forbundet Norsk Lokomotivmannsforbund. De er imponert over det arbeidet Kirkens Bymisjon gjør i hjembyen. Ikke minst gjennom driften av Kafé Møtestedet på jernbanestasjonen, der mennesker fra alle samfunnslag møtes.

- Hit kommer også haldensere med ulike typer utfordringer, og som blir tatt i mot  og inkludert med en hjertevarme som er helt utrolig. Vi hadde lyst til å gi et lite bidrag ved å lage et godt måltid til ansatte og besøkende, forteller Thor Heine.

Og som tenkt, så gjort! Etter et par timers innsats på kjøkkenet, kunne de ringe i bjella og ønske alle velkommen til et gratis måltid husmannskost.

Ikke tynn suppe

Vi må skynde oss å legge til at dette – i motsetning til hva opprinnelsen av uttrykket ”spikersuppe” indikerer – langt fra var tynn suppe. Her var det ikke spart noen ting på verken kjøtt, poteter, gulrøtter eller annet snadder.

At suppa fra de matglade lokførerne ble litt forsinket i forhold til det oppsatte tidsskjemaet, var det slett ingen som klagde over. Det var nesten som forventet, var det mange av de sultne og forventningsfulle kafégjestene som muntert påsto.

Selv skyldte de på at ikke alt gikk på skinner på grunn av signalfeil i gasskomfyrene, som gjorde at det gikk litt tid innen de fikk opp dampen!

- Dette både smakte godt og føltes godt, kunne de begge konkluderte med etter den vellykkede dugnadsinnsatsen.

- Et godt signal!

LOs distriktssekretær i Østfolds Ulf Lervik var også til stede under kokkeleringen, og sier den frivillige innsatsen til Trond og Thor Heine er et godt eksempel til etterfølgelse.

- Dette er solidaritet i praksis. Å bry seg om hverandre, og å bistå de som trenger det mest først er viktige verdier for oss i LO. Det gir også mye tilbake å jobbe for frivilligheten som glede og verdier som ikke kan måles i penger. Det er den retningen vi ønsker å gå. Og om alle bidrar med litt, er vi langt på vei mot et varmere og mer inkluderende samfunn.

Lervik mener det er flere måter å bidra på. -Det er mange bedrifter som gir pengegaver til frivillige organisasjoner, spesielt nå før Jul. Det er flott, men tenk om de også kunne gi noen timer solidaritet til frivilligheten. Så ansatte som ønsker det kan få noen timer fri med betalt til å stille opp for en frivillig og veldedig organisasjon som eks. Frivillighetssentralen, Kirkens Bymisjon eller Norsk Folkehjelp. Det kan gi trippel effekt å skape bekjentskaper og relasjoner til fordel for både bedrift, ansatte og de frivillige organisasjonene som ofte også ønsker tettere samarbeid med arbeidslivet.  I beste fall ender det opp med at flere får prøve seg i arbeidslivet, sier han.