Historiens første Torpetreff

Historiens første Torpetreff

Lørdag 8.juni ble historiens første Torpetreff arrangert. Det ble en innholdsrik og flott dag på Solviken i Fredrikstad. Jens Olav Simensen startet dagen med en samtale mellom Yngve Hågensen og Elise Bjørnebekk Waagen. De snakket om demokrati og deltakelse, og hvordan ytringer påvirker andres muligheter til å delta i den offentlige debatten. Yngve kom med betraktninger om hvordan det var da han var LO leder, og hvordan har ser på utfordringene rundt ytringsfrihet i dag. Elise fortale om hvordan det er å være stortingsrepresentant og å daglig få spydige og leie meldinger både på mail og på Facebook. Hun opplever også trusler og hets, men påpekte at apparatet for å håndtere det, er mye bedre på Stortinget enn det lokalpolitiker opplever ute i kommunene.

Vinneren av diktkonkurransen ble kåret, og hun fikk overrukket blomster og sjekk fra kulturnettverket i Østfold.

Teaterstykket 8 timersdagen ble framført, og publikum var veldig begeistret for stykket. Forfatter Jens Olav Simensen var veldig fornøyd med gjennomføringen, og som seg hør og bør ble både han og Hans Petter Thøgersen takket. De har gjort en strålende jobb med dette stykket.

Ståle Dokken innledet om hvordan organisering ser ut nå, og hvordan organisering har forandret seg i løpet av historien. Etter innledningen ble det en panelsamtale, mellom Jens Olav Simensen, Hanne Tollerud, Therese Torbjørnsen, Vidar Schei og Ståle Dokken. De snakket om hvordan de gjør det i sine kommuner, og hvordan de jobber aktivt for å lytte til innbyggerne sine. De hadde gode tanker om hvordan vi kan sørge for god organisering videre.