Fellesnemda har vedtatt kontaktutvalg og trepartssamarbeid

Fellesnemda i Viken. Bilde tatt av HHallvard Mørk Tvete

Fellesnemda har vedtatt kontaktutvalg og trepartssamarbeid

Fellesnemda i Viken har vedtatt at det skal være et kontaktutvalg og at det skal være et godt trepartssamarbeid i Viken

Det etableres en fast møtearena fra 1. januar 2020 mellom Viken fylkeskommune, NHO Viken Oslo og LO Viken Oslo.

- Det norske trepartssamarbeidet regnes som unikt i internasjonal sammenheng. Et velorganisert arbeidsliv med relativt jevnbyrdige maktforhold mellom partene har lagt fundamentet for et samordnet samarbeid som har bidratt til små forskjeller og sikret at norske bedrifter har opprettholdt konkurranseevnen, heter det blant annet i saken.

Dette synet stiller det store flertallet i fellesnemnda seg bak.

Bare FrP stemte i mot et formalisert trepartssamarbeid. De er for samarbeid, men mener det blir for tett dersom man skal formalisere trepartssamarbeidet i Viken.

Tonje Brenna som er fylkesordførerkandidat for Viken arbeiderparti mener trepartssamarbeidet er grunnlaget for et sivilisert og organisert arbeidsliv. Det finner sted på kommunalt og statlig nivå, og derfor er jeg glad for at også Viken fylkeskommune er med helt fra start, sa Brenna.