RING 4 – veien til vekst og Vikens første fellesprosjekt?

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon

RING 4 – veien til vekst og Vikens første fellesprosjekt?

Fredag 15. mars 2019 arrangeres Næringslivskonferansen i Vikersundbakken.

Du får vite hva LO-leder Hans Christian Gabrielsen og NHO-sjef Ole Erik Almlid mener om betydningen av at distriktet kan knyttes sammen med bedre veinett. Vår lokale veibygger Albert Kr. Hæhre vil dele sine erfaringer fra den nye metoden å bygge vei på, og vi vil få høre hva de fremste kandidatene til toppvervene i Viken mener om RING 4. Etter konferansen vil deltagerne møte innledere og debattanter i vår restaurant og på tribunen.

Spennende program ledet av NRK-veteran Terje Svabø – VIP traktering – adgang til Svevet.

Konferansen finner sted i Flying Team Hallen med varme, gulvtepper, scene, god lyd og storskjermer.

Om RING 4:

RING 4, eller ringvei 4, er ikke et formelt prosjekt i motsetning til andre samferdselsprosjekt som fergefri E39, E18 sørover, E6 nordover og Intercity-strekningene. RING 4 er omtalt flere steder som en mulig framtidig veiløsning som kan avlaste Oslotrafikken. RING 4 er ikke geografisk definert og er ikke satt i system eller samkjørt. Det er heller ikke undersøkt hvilken effekt den vil ha på næringslivet og hvilke kostnadsbesparelser samfunnet kan oppnå ved å planlegge RING 4 som ett prosjekt.

Selv om det er uklarhet om hvilke oppgaver Viken skal ha så er det nokså klart at vei- og samferdsel vil være viktige oppgaver. Ser kandidatene til ledervervene i det nye Viken oppgraderingen av en RING 4 som en prioritert oppgave for den nye regionen?

Hvilke strekninger/parseller på RING 4 holder god nok standard, hvilke må oppgraderes eller bygges nye, og hva er status for disse i Nasjonal Transportplan?

Det er i dag høy standard på veinettet som stråler ut fra Oslo. Dette fører til sterkt trykk på Oslo og de regionene som ligger inntil disse transport årene. Hva vil en RING 4 med topp vegstandard ha å si for utviklingen av stedene som ligger utenfor dagens hovedveier? Vil dette også redusere trafikkmengden til og fra Oslo? Og må bygging av de aktuelle strekningene bli dyrt, eller kan nye måter å bygge vei på føre til mer effektiv bruk av skatte- og bompenger?

Pris og påmelding:
Konferanse: 1800,- pr person*
Utstillerplass ca. 5x5m: 5000,- pr stand **

* Prisen er eks MVA og inkluderer gryterett ved ankomst, kaffe og kaker under konferanse. Billetten inkluderer Gull-VIP med bord og buffet i Skiflyvningskroa og plass på Utsikten der det er flott utsikt til bakken. Hoppingen kan sees fra Svevet, og etterpå er det adgang til fest i Skiflyvningshallen hvor Postgirobygget skal spille.

** Utstillingsplassene er i år utvidet og mye bedre plassert.

 

Program:

11.00-12.15 - Registrering, servering og besøk på stands - Arrangører
12.15-12.30 - Velkommen og praktiske opplysninger - Konferansier Terje Svabø, leder for organisasjonskomiteen Wenche Backe, ordfører Ståle Versland og fylkesordfører Roger Rydberg
12.30 - Næringspolitiske innledninger

Innledninger om dagens tema: 

- RING 4 - en avlastning for Oslo? Regjeringens visjon ved tidligere statsråd Bård Hoksrud

- Næringslivets behov for RING 4. Ved administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid

- Veibygging - sikring av norske arbeidsplasser eller Klondyke for utenlandske aktører. Ved LO-leder Hans-Christian Gabrielsen 

- Sånn vil jeg bygge RING 4. Ved veibygger Albert Kr. Hæhre

Pause
Paneldebatt med spørsmål fra salen - Bård Hoksrud, Hans-Christian Gabrielsen, Ole Erik Almlid, Albert Kr. Hæhre og toppkandidatene til ledervervet i Viken, Lavrans Kjerulf (Frp) Buskerud, Tonje Brenna (AP) Akershus, Anne Beathe Kristiansen Tvinnerheim (SP), og statssekretær i Samferdselsdepartementet Anders Werp (H)
14:45-15:00 - Siste nytt fra Norges Skiforbund og Hopplandslaget - Skipresident Erik Røste og Sportssjef hopp Clas Brede Bråthen
15:00-15:05 - Informasjon om resten av dagen - Konferaniser Terje Svabø
15:05-15:30 - Besøke stands og avslutning