Serviceprosjektet

Serviceprosjektet 2023

Et år har gått og det har skjedd mye i Serviceprosjektet. Her kommer en liten oppsummering.

Hva er Serviceprosjektet?

Serviceprosjektet er et prosjekt med bakgrunn i et vedtak fra LO Kongressen om en ekstraordinær innsats for opporganisering i servicesektoren. LOs regioner organiserer selv prosjektet. I Møre og Romsdal har en styringsgruppe bestående av Fagforbundet, Fellesforbundet, Handel og Kontor, Norsk Arbeidsmandsforbund og EL & IT bestemt prosjektområder. Dette er Moa-området i Ålesund, Lingedal/Grandfjæra-området i Molde og Løkkemyra-området i Kristiansund, samt flyplassene i de tre byene.

Tariffavtaler på plass

Vi har det siste året fått inn 6 nye tariffavtaler på prosjektstedene våre.

Dette er:
New Yorker på Amfi Moa
Rusta på Amfi Moa
Only på Amfi Moa
Ticket på Amfi Moa
Boys of Europe på Amfi Roseby
Nille på Alti Futura

Siden sommeren har vi også delt ut gratulasjonskaker til bedriftene som får tariffavtale, etter inspirasjon fra Frisørenes Fagforening. En fin og artig måte å ta imot de nye tariffbedriftene våre.

imagej1vp9.png
Tariff-gratulasjonskake til medlemmene på Rusta på Moa

Påskepatrulje

Uka før påske var Serviceprosjektet på veiene for å besøke alle prosjektstedene i forbindelse med Påskepatruljen. Påskepatruljen delte ut Kvikk Lunsj til alle vi møtte som var på jobb og informerte om rettigheter ved arbeid i påska. Vi ønsket også å sette litt ekstra pris på alle de flotte tillitsvalgte vi har der ute. De fikk nemlig egne påskeegg!

Julepatrulje

For 3. året på rad arrangerte Serviceprosjektet LOs Julepatrulje. Julepatruljen er en gladpatrulje for å gi en liten påskyndelse til de som står på jobb før jula. I servicebransjen er jula den travleste tida på året og det er viktig å huske på at arbeidslivets spilleregler fortsatt gjelder. Første uka i desember besøkte vi alle prosjektstedene og delte ut godteposer og ble svært godt mottatt!

Kurs på flyplassene
Flyplassene i de tre store byene i er også en del av prosjektet. De fleste av bedriftene på flyplassene har allerede tariffavtaler. Derfor har vi arrangert kurs for medlemmene i LO-forbunda. I vår ble det gjennomført kurs i privat økonomi og pensjon, i samarbeid med de lokale Sparebank1-bankene.
Fra kurs på Ålesund Lufthavn, Vigra

2024
I 2024 fortsetter vi med jevnlige besøk på prosjektstedene. Jobber du på et av prosjektstedene og lurer på noe eller vil ha besøk? Ta kontakt!