Ny side

Ukens tillitsvalgt

I 2021 starter vi nå opp med å fremme våre tillitsvalgte der ute i fylket, som gjøre en kjempe jobb.  Første mann ut er John Morten Engeseth.

Navn: John Morten Engeseth

Bosted: 6092 Fosnavåg

Fritidsinteresser: Fagforeningsarbeid

Arbeidsplass:

H U SVERDRUP II, et skip i Forsvarets Forskningsinstitutt. Remøy Shipping A/S

Tillitsverv: Hovedtillitsvalgt, TVU Leder, Styremedlem i Forbundsstyret Norsk Sjømannsforbund

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt?

Det er meget viktig og fremme organisasjonene i disse dager da sittende regjering oppfordret folk til ikke å organisere seg da de skrev sin strategi i Granavold-plattformen-2019 :

Samtidig anerkjenner regjeringen at mange arbeidstakere velger å være uorganisert.

Dette burde ikke være nødvendig og skrive da vi har organisasjonsfrihet i Norge, men det kan misbrukes av arbeidsgiver når noen vil prøve og få en tariff avtale på sin arbeidsplass.

Når det gjelder offshore segmentet idag så er det veldig tøffe tider med skip som blir lagt i opplag og folk blir permittert eller oppsagt.

Hvordan er det hos dere akkurat nå?

Hos oss så er det dårlige tider, skip blir lagt i opplag og sjøfolka blir permittert, vi håper at regjeringen klarer å utvide permitteringen så lenge vi har en pandemi gående. Så har vi et tariffoppgjør som skal til Riksmeklingsmannen den 3 desember.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen?

Drive påtrykk på de politikere som støtter oss

Er det noen du vil gi en spesiell takk/honnør til i disse tider?

Takk til de politikere som støtter oss og får vedtak på saker som hjelper av situasjonen med pandemien.

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LO fellesskapet?

Jeg vil oppfordre våre venner i LO-familien til å aktiv støtte sjømannsorganisasjonene Norsk Sjømannsforbund og Norsk sjøoffiserforbund i vår kamp for og få norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel ! Det er rart at sjøfolk ikke skal ha samme rettigheter som landansatte i Norge.