LO støtter Arbeiderpartiets krav om halverte fergetakster

LO støtter Arbeiderpartiets krav om halverte fergetakster

LO er svært glad for at Arbeiderpartiet går inn for å halvere fergetakstene på alle samband i hele Norge. – Dette kommer til å bety svært mye både for næringslivet og våre medlemmer, sier fungerende regionleder i LO Møre og Romsdal, Harald Olsen.

I slutten av januar lanserte Arbeiderpartiet at de går inn for å halvere fergetakstene på alle samband i hele Norge. Tiltaket har fått stor oppmerksomhet og svært mange positive tilbakemeldinger, også blant organiserte i Landsorganisasjonen (LO).

- Ja, dette er populært blant våre medlemmer! Høye fergepriser har rammet vanlige arbeidsfolk som må ta ferge for å komme seg på jobb. Derfor er vi svært fornøyd med at Arbeiderpartiet nå tar initiativ til å halvere fergetakstene etter snart åtte år med handlingslammelse fra Høyre og Frp, sier Olsen.

Når tiltaket er gjennomført vil folk og næringsliv i Møre og Romsdal spare over en kvart milliard kroner i kostnader, hvert år. Olsen forteller at dette også kommer til å stor betydning i å styrke Møre og Romsdals posisjon som landets fremste eksportfylke og ikke minst bidra til flere og tryggere arbeidsplasser i hele fylket.

Det var Møre og Romsdal Arbeiderparti som tok initiativ til å halvere fergetakstene. Partiets førstekandidat til stortingsvalget, Per Vidar Kjølmoen, er naturlig nok svært fornøyd med å ha fått gjennomslag i eget parti.
- Ja, dette er meget bra, og vi setter stor pris på god støtte fra LO i saka. Men dette er bare en delseier. Nå gjelder det å få bytta ut Høyre og Frp i høst, så vi får gjennomført dette tiltaket, sier han.