Flere i sommerjobb

Vil ha flere i sommerjobb

LO Møre og Romsdal samarbeider om å få flere unge i sommerjobb.

En sommerjobb gir både inntekt og nyttig jobberfaring, men i år sliter mange unge med å skaffe seg sommerjobb. Jobbmarkedet ble totalt endret da landet ble stengt ned grunnet Covid-19, og mange bedrifter opplever nå en stor usikkerhet. For å hjelpe på situasjonen har SpareBank 1 SMN opprettet en tilskuddsordning for bedrifter som tilbyr sommerjobber for ungdom.

- Vi vet at mange bedrifter ønsker å tilby sommerjobb for ungdom, men at de i år ikke har økonomi til å ansette noen. Vi gir derfor et tilskudd på 7.000 kroner for sommerjobber som vi nå kan skape sammen med lokale bedrifter i vår region, sier SpareBank 1 SMNs banksjef for Samfunnsutbytte, Eli Arnstad.

LO Møre og Romsdal samarbeider om støtteordningen.

- I år fyller LOs sommerpatrulje 35 år, og da er det ekstra hyggelig at vi kan samarbeide med SpareBank 1 SMN om noe som kan gi flere unge mulighet til å jobbe. Vi setter også pris på at støtteordningen forutsetter at norsk lov- og avtaleverk blir fulgt, ikke minst i forhold til korrekt arbeidsavtale og lønn etter gjeldende avtaleverk i bransjen. Det er viktig, sier regionleder Kari Hoset Ansnes i LO Møre og Romsdal.

Hver sommerjobb støttes med 7.000 kroner for ungdommer i alderen 17 - 25 år. Den må minimum ha tre ukers varighet. Det er krav om at sommerjobbene gjøres allment tilgjengelig for ungdommer i bedriftens nærområde, at den lønnes etter gjeldende tariff og at det inngås arbeidskontrakt. Det forutsettes at bedriften ikke har ansatte som er permitterte.

Kriterier og søknadskjema finner du her!