Sommerpatruljen i Innlandet 2020

Sommerpatruljen Innlandet 2020
Foto: Lisbeth Berntsen Grandalen

Sommerpatruljen Innlandet 2020

Som med alt annet i samfunnet vil også Sommerpatruljen være litt annerledes nå i 2020, men vi vil fortsatt være tilstede for å informere om rettigheter og plikter som vi har gjort siden 1985.

Sist oppdatert:

Vanligvis reiser Sommerpatruljen rundt og snakker med ungdom som er nye i arbeidslivet. Vi gir informasjon om hvilke rettigheter man har som arbeidstaker, men også hvilke plikter. Mange har sitt første møte med arbeidslivet gjennom en sommerjobb eller deltidsjobb, og de som ikke kjenner sine rettigheter kan fort komme i situasjoner hvor de blir utnyttet.

I Innlandet vil Sommerpatruljen være i uke 26 og uke 27. Da har vi bemannet opp en egen Sommerpatruljetelefon som du kan nå på telefonnummer 61 10 01 01. Her vil du kunne snakke med tillitsvalgte og ansatte fra ulike forbund, som kan svare deg på spørsmål om hva du måtte lure på. Vi kan også reise på besøk til arbeidsplassene ved avtale, men besøkende foregår ute og med avstand.

Tidligere har vi delt ut Jobbhåndboka, hvor det står mye nyttig informasjon. Jobbhåndboka  finner du nå digitalt.

Utenom uke 26 og 27 henviser vi til den sentrale Sommerpatruljetelefonen som har telefonnummer 41 61 66 66.

Og husk:

·       Du har krav på arbeidskontrakt.

·       Du har krav på opplæring, og denne skal være betalt.

·       Du har krav på verneutstyr hvis det er påkrevd i jobben.

Du har krav på lønnslipp som viser hvor mye du har tjent, og eventuelt skattetrekk.