Camilla Aase

Camilla Aase

Ønsker seg en kokebok til jul. (NTL)

Hvem er Camilla Huggins Aase?

40 år, sekretær i NTL Sentralforvaltningen – 100% frikjøpt fra stilling som politisk rådgiver i Norges Handikapforbund.

Hvorfor er du tillitsvalgt?

Jeg brenner for et godt arbeidsliv for alle, å være tillitsvalgt er en god måte å få bidratt til dette på.

Hva er et godt arbeidsmiljø for deg?

Et godt arbeidsmiljø har rom for alle, både de som gleder seg til fredagskaffen hele uken, og de som synes det er greiest å få sitte på kontoret alene og gjøre jobben sin. Et godt arbeidsmiljø er når man deler kunnskap, er raus med hverandre og når årsakene til lønnsfordeling, ansvarsfordeling o.l. er forståelig for alle.

Hva er det du jobber mest med som tillitsvalg?

Jeg jobber mest med det vi kaller overenskomstsektoren, dvs. de ansatte i de virksomhetene vi organiserer som ikke er i staten. Det er kjempespennende, vi har et enormt vekstpotensiale i denne sektoren. Også jobber jeg  en del med IA-avtalen og inkluderingsdugnaden.

Er det noe som er spesielt for din bransje/yrke som du kunne tenkt deg å endre?

I frivillig sektor blir de ansatte knapt nok sett på som arbeidstakere – man skal liksom leve på luft og engasjement. Jeg skulle ønske at både arbeidstakere og arbeidsgivere i denne sektoren var flinkere til å huske på at det er forskjell på ansatte og tillitsvalgte, og at ansatte skal lønnes ordentlig og ha forsvarlige arbeidsvilkår.

Hvordan har det vært å være tillitsvalgt i 2020?

Det har vært utfordrende! Jeg savner å kunne være ute i virksomhetene og snakke med medlemmer og våre flinke tillitsvalgte ansikt til ansikt. Men det har også vært litt fint, er det lov å si? Jeg har vanligvis ganske mange reisedøgn ila året, og det har vært fint med en liten pause fra det. Dessuten synes jeg vi har snudd oss raskt rundt og fått mye til! Vi har arrangert masse kurs og forelesninger på Teams, og opplever at vi da også treffer andre medlemmer som vi ikke har sett mye til før. Det må vi ta med oss videre.

Hva gjør deg glad?

En hyggelig kveld med gode venner og god mat og drikke.

Hva ønsker du deg til jul?

En kokebok - The Rangoon Sisters - Recipes from our Burmese family kitchen. Det er alltid gøy å lære om nye matkulturer!