Anita Jonvei Wiksaas

Anita Jonvei Wiksaas

Om å være tillitsvalgt i 2020: Det har vært utfordrende, og lærerikt. (HK)

Hvem er Anita?
Heter Anita Jonvei Wiksaas, er 56 år og er butikkmedarbeider hos ARK bokhandel på OSL Gardermoen. Har 3 barn, og i sommer kom det første barnebarnet. Stor stas og glede. Fantastisk å se at familien vokser, og herlig å se egne barn som dyktige foreldre. Har også en kongepuddel som gjør livet rikere i familien.

Hvorfor er du tillitsvalgt?
Det var anbudsrundene, for leietakerne på flyplassene,  og usikkerheten for de ansatte rundt dette som tente den første gnisten.  Det å ha tariffavtale i våre butikker ble også da svært viktig. Etter flere runder med kursing hos HK, god støtte og veiledning videre så har man fått bryne seg med forskjellige type saker gjennom årene. Det er lærerikt, og en viktig funksjon på arbeidsplassen.

Hva er et godt arbeidsmiljø for deg?
Tenker at når det er godt arbeidsmiljø så bør det være høy takhøyde og klare rammer, ha omsorg og omtanke for hverandre, en god, tydelig og positiv kommunikasjon, masse humor, og at alle må bidra.  Alle skal glede seg til å gå på jobb, og arbeidsplassen bør være en arena hvor man både blir sett og får konstruktive tilbakemeldinger, og hvor alle tenker vi og oss. Ved konflikter eller uenighet så må man ta tak i dette med en gang, det meste kan løses med en åpen dialog.

Hva er det du jobber mest med som tillitsvalgt?
Det har vært en del «ververunder», da vi har fem butikker på flyplassen. På grunn av de spesielle åpningstidene så har vi vært tett på når det gjelder regler for nye turnuser og alt rundt dette. Dessverre så har det også vært runder med nedbemanning og permitteringer, og da er det flere ting som følger rundt det. Som tillitsvalgt har man også litt ekstra ansvar i forbindelse med arbeidsmiljøet, gå foran som et godt eksempel, fremsnakke og lytte til kolleger.

Er det noe som er spesielt for din bransje/yrke som du kunne tenkt deg å endre?
Er veldig glad for at litteratur, spill og leker/aktiviteter har vært viktig for folk nå i denne vanskelige tiden. Litteratur er så mangt, og det finnes noe for alle. Erfarer at bøker hjelper oss til å forstå, utvikler, støtter, utfordrer, leger, provoserer, trøster og mere til, og at det er mange som konsumerer litteratur i flere forskjellige format. Det er supert. Håper at vi klarer å holde på ungdommen og inspirere barn og ungdom til å lese litteratur, og dette prosjektet må bli type dugnad fra alle ledd i bransjen.  Men det spørres om å endre,- tja..da velger jeg å tenke litt store tanker, og dra inn dette med anbudsrunder og virksomhetsoverdragelse. Vi ønsker å få inn virksomhetsoverdragelse som et punkt  inn i tariffavtalen. Anbudsrunder hvert femte år er en stor påkjenning.

Hvordan har det vært å være tillitsvalgt i 2020?
Det har vært utfordrende, og lærerikt. For min del mange nye hendelser, lover, endringer, undringer og spørsmål å sette meg inn i. Tøft å oppleve hvordan dette påvirker alle ansatte, arbeidsplassen, arbeidsgiver, flyplassen, og hele miljøet der. Heldigvis så har vi gode støttespillere i HK, som hjelper når vi trenger.

Hva gjør deg glad?
En stille kveld med en gripende god bok, en interessant serie på nett, en deilig og søt kake med kaffe latte til, tid med familien, følge utviklingen til mitt barnebarn og bruke tid med henne, sitte på en ute-cafe i en storby og bare se, høre og lukte, yoga, og ikke minst nære venner med samtaler, galgenhumor og gap-latter.

Hva ønsker du deg til jul?
Er ikke opptatt av materielle ting, prøver alltid å kvitte meg med saker i hytt og pine, så mitt største ønske og glede er når flokken er samlet til felles mat og samvær. Og så er jeg vel kommet i den alderen at god helse er en gave.