Ukas TV

Bilde av Vivian Jacobsen
Vivian Jacobsen er leder av Frisørenes Fagforening

-Plasstillitsvalgte er våre medlemmers viktigste medlemsfordel

I denne utfordrende tida er våre tillitsvalgte viktigere enn på lenge. I ukene fremover skal vi bli nærmere kjent med noen av de tillitsvalgte som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. Vi starter med Viviann Jacobsen fra Frisørenes Fagforening.

Navn og alder: Vivian Jacobsen, 45 år

Bosted: Hånes

Fritidsinteresser: Håndarbeid, hage

Arbeidsplass: I permisjon fra jobben som frisør hos Majas Salong

Tillitsverv – både lokalt og evt. regionalt og sentralt: Leder av Fagforbundet Frisørenes Fagforening

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt: Det å være tillitsvalgt kan tidvis være utfordrende, men samtidig utrolig givende. Plasstillitsvalgte er våre medlemmers viktigste medlemsfordel, derfor er det viktig at tillitsvalgte får god opplæring sånn at de blir trygge i rollen sin.

Så noen spørsmål knyttet til den spesielle situasjonen vi har nå

Hvordan er det hos dere akkurat nå: Travelt...det har gått i ett siden blant annet frisørsalongene måtte stenge 12. mars, og det ble om mulig enda mer å gjøre når datoen for gjenåpning ble satt.

Så forventer vi at det blir mye å gjøre fremover også, vi får blant annet en god del henvendelser fra medlemmer som har fått beskjed om at arbeidsgiver ikke har mulighet til å gi dem feriepenger i år.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen: Etter to måneder på hjemmekontor så ser jeg frem til enhver sjanse til å fysisk treffe folk, så det er mitt tips; kom deg ut, møt folk. Og med lettelsene i smitteverntiltakene som kom i går, så er det flere muligheter til det nå. Bare husk en meters avstand da 😊

Er det noen du vil gi en spesiell takk/honnør til i disse tider: Ja, alle som har stått på og jobba gjennom disse ukene, ikke bare innen helse, men også butikkansatte, renholdere, sjåfører, og alle andre som virkelig har fått vist frem hvor viktige de er for oss. Så får man håpe at det ikke bare resulterer i fortsatt applaus, men også en anstendig lønn!

Jeg vil også takke Fagforbundet for den hjelpen og støtta vi som fagforening har fått. Både regionen Vestland, som vi som landsdekkende fagforening tilhører, vår seksjon og seksjonsleder, og AU i Fagforbundet. Også informasjonsavdelinga i Fagforbundet og Fagbladet, som begge har vært «på» hele tiden, og som derfor har bidratt til å synliggjøre frisørene.

I tillegg må jeg rette en takk til Norske Frisør- og Velværebedrifter i NHO, og til Virke, for det samarbeidet vi har hatt for å sørge for trygge salonger for både ansatte og kunder.

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LOfellesskapet: I kriser er vi som samfunn flinke til å vise samhold. Jeg håper at vi kan være like flinke til det også når landet går mer tilbake til det normale. At vi som samfunn fortsetter å se verdien i arbeidet som gjøres av de som jobber i dagligvarebutikken, de som rengjør alt fra sykehus, til skoler, barnehager og kontorer, og alle andre som bidrar til at samfunnshjulene går rundt. Også frisørene, som betyr svært mye for mange av kundene sine, selv om vi kanskje ikke er livsviktige.