ukas tillitsvalgte arjaogwenche

Bilde av Arja og Wenche på Kjevik
Wenche og Arja jobber med sikkerheten på Kjevik flyplass.

-Bry deg heller en gang for mye enn en gang for lite. Husk også å ta vare på deg selv

I denne utfordrende tida er våre tillitsvalgte viktigere enn på lenge. Vi ønsker å bli nærmere kjent med noen av de tillitsvalgte som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. Denne uka har vi snakket med Wenche og Arja som jobber med sikkerheten på Kjevik flyplass. Wenche og Arja er tillitsvalgte for Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). Omfattende restriksjoner og stengte grenser på grunn av koronaviruset har gjort at luftfarten er delvis lammet mange steder i verden. I dette intervjuet får vi et lite innblikk i hvordan de tillitsvalgte opplever situasjonen.

Navn og alder:
Wenche Arnevik (56) og Arja M. Taraldsen (31)

Bosted:
Grimstad og Søgne

Fritidsinteresser:
Wenche er en livsnyter. Hun liker godt å bruke tid på bøker, kjøre motorsykkel og reise. Hun er ellers glad i naturen og å bruke tid med familien. Arja er aktiv i Røde Kors Hjelpekorps og liker å dra på lange eller korte turer i fjellheimen. Hun er også svært glad i musikk, som også forøvrig er felles interesser for begge.

Arbeidsplass:
Avarn Security, Kjevik

Tillitsverv – både lokalt og evt. regionalt og sentralt:
Wenche og Arja er tillitsvalgte for Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) hos Avarn på Kjevik der Wenche er leder og Arja er nestleder i arbeidsutvalget. Utover det er det noen få verv på begge:
Wenche er representant fra NAF i LO Østre Agder samt i Samvirkende Fagforeninger.
Arja sitter som representant for NAF i LO Kristiansand og Omegn, utvalgsmedlem i LO Familie- og likestillingspolitiske utvalg,  samt i ungdomsutvalget for NAF avd. 7 og ungdomsutvalget i LO i Agder.

Har dere noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt:
Å være tillitsvalgt er både spennende, utfordrende, interessant og ikke minst lærerikt. Man lærer mye om både vervet som tillitsvalgt, selve jobben men også om seg selv. Man får utfordret seg selv på mange måter.

Så noen spørsmål knyttet til den spesielle situasjonen vi har nå

Hvordan er det hos dere akkurat nå:
Det er blitt en nye rutiner og ny hverdag for alle - på godt og vondt. Man må tenke annerledes og vise omsorg på andre måter enn før (kan være utfordrende for “klemmemennesker” som oss). Man ser imidlertid at folk generelt er flinke til å vise omsorg, på tross av at man må holde avstand - kanskje til og med mere nå enn før. Det er positivt!

Har dere tips til positive aktiviteter i denne situasjonen:
Nå har møteaktiviteten naturligvis vært laber den siste tiden, så for å holde “aktiviteten” og engasjementet litt oppe laget vi en quiz/konkurranse med premier, som medlemmene kunne besvare via mail. Dette ble godt mottatt! Vi liker engasjement. Engasjement skaper engasjement!
Det er også viktig å holde kontakten med medlemmene, spesielt under permitteringer og karantenetid. Både for å høre hvordan folk har det, samt for å svare på eventuelle spørsmål de måtte ha. Det er viktig å være tilstede og være et medmenneske.

Er det noen dere vil gi en spesiell takk/honnør til i disse tider:
Det er mange, mange som kunne fått litt ekstra honnør denne tiden, men vi velger å trekke frem blant annet de som står bak det fantastiske tillitsvalgtapparatet vi har. Tillitsvalgte “på gulvet” som står i bresjen for medlemmene og de utfordringene de måtte ha, vi vil gi en spesiell takk til de “over oss” som hjelper oss med å løse de mange utfordringene som kommer, og ikke minst kollegaene våre. En varm takk til alle de som går frem med en positiv innstilling om at “alt blir bra.” Dere blir lagt merke til!

Andre ting dere gjerne vil dele med andre i LO-fellesskapet:
Bry deg heller en gang for mye enn en gang for lite. Husk også å ta vare på deg selv.