ukas navn anders

Anders Staveland (til høyre) er nyansatt distriktssekretær i EL og IT forbundet i Agder. Her på bildet sammen med Ivan Evensen, distriktsleder i samme forbund.

-Og som vanlig så rammes de med minst ressurser hardest

I denne utfordrende tida er folka våre i fagbevegelsen viktigere enn på lenge. I ukene fremover skal vi bli nærmere kjent med noen av de som hver dag jobber for at medlemmene våre skal ha det bra på jobb. Denne uka har vi snakket med Anders Staveland som er nyansatt distriktssekretær i EL og IT forbundet i Agder.

Navn og alder: Anders Staveland

Bosted: Lund, Kristiansand

Fritidsinteresser: Med 3 unger i alder 3 til 9 år, kone og hus med hage, så blir det «fritidsinteressen» mer eller mindre på default. Men liker å koble av med fotball (både se og spille selv). Er også glad i båt og sjø.

Arbeidsplass: EL og IT Forbundet Agder

Tillitsverv – både lokalt og evt. regionalt og sentralt: Distriktssekretær i EL og IT Forbundet Agder (er vel egentlig ansatt, og ikke tillitsvalgt). Var fram til årsskiftet 19/20 tillitsvalgt i Telenor med flere verv.

Har du noen tanker om det å være tillitsvalgt generelt:

Organisert arbeidsliv er jo selve grunnmuren i den norske arbeidslivmodellen. Høy organisasjonsgrad og aktive tillitsvalgte er to essensielle faktorer for at modellen skal fungere. Personlig så opplevde jeg tillitsvalgtrollen som veldig givende. I Telenor skjedde det mye (på både godt og vondt), og som tillitsvalgt hadde jeg mye å gjøre. Oppgavene var varierte, noen mer spennende enn andre. Noen saker ble vunnet, noen ble tap, men som oftest ble det inngått kompromisser som alle kunne leve med.

Mitt tips til tillitsvalgte er å ta rollen seriøst, ta sin plass i bedriften, sette seg inn i sakene, lære av sin feil (for det gjør vi alle) og sist men ikke minst, å alltid handle i medlemmenes interesse.

Så noen spørsmål knyttet til den spesielle situasjonen vi har nå

Hvordan er det hos dere akkurat nå: Som nyansatt distriktssekretær så var min kalender fylt opp med kurs, konferanser, skole- og bedriftsbesøk osv. Jeg var også i planleggingsfasen for å avvikle årsmøtet (som er et relativt stort arrangement hos oss). Våren lå an til å bli travel. Plutselig så ble alt kansellert, og for meg så ble mars og april relativt rolige måneder. Men nå er aktiviteten på vei opp igjen (heldigvis). Er også gledelig å registrere at det ser ut som antall permitterte i distriktet er på vei ned.

Har du tips til positive aktiviteter i denne situasjonen:

Nei, egentlig ikke. Men Korona fikk jo fart på digitaliseringen i distriktet. Kulturen i distriktets styre og utvalg har alltid vært fysiske møter. Nå ble vi tvunget til å gå digitalt, og det har fungerte bra, og gir muligheter til hyppigere (men kanskje kortere) møter. Om vi post Korona velger å forbli «digitale» eller om vi går tilbake til gamlemåten vil tiden vise. Skal jeg tippe så blir det en mellomting.

Er det noen du vil gi en spesiell takk/honnør til i disse tider:

Alle i samfunnskritiske jobber egentlig. Hvordan ville vi klart oss uten butikkmedarbeidere, lastebilsjåfører, helsepersonell, lærere osv.? Kriser av denne typen viser oss ofte hvilke jobber og tjenester vi som samfunn ikke klarer oss uten. Og i mange av disse yrkene står ikke alltid lønna i stil til viktigheten og innsatsen. Kanskje på tide med et skikkelig lønnsløft for sykepleierne?

Andre ting du gjerne vil dele med andre i LOfellesskapet:

Problemene som har oppstått i NAV i forbindelse med utbetaling av penger til de permitterte viser jo vi har en vei å gå når vi som samfunn må hive oss rundt. Og som vanlig så rammes de med minst ressurser hardest. Kan LO bidra på noe som helst vis for å sikre at slike ting ikke skjer igjen, så bør de gjøre det. Det er også viktig at LO legger press på kommuner, fylker og staten for å få fremskyndet planlagte prosjekter for å bidra til å få hjulene i gang.

Se på siden vår for å se flere intervjuer.