Tv aksjonen

Bilde av sel med plast rundt halsen.
TV aksjonen 2020 går i år til WWFs arbeid for å bekjempe plast i havet.

Vi deltar i arbeidet med å bekjempe plast i havet under årets TV-aksjon

TV-aksjonen NRK 2020 går til WWFs arbeid for å bekjempe plast i havet. I år går TV-aksjonen av stabelen 18.oktober. LO og LO Agder er med på dette viktige arbeidet.

Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. Med konkrete tiltak der problemene er størst, skal årets TV-aksjon ta plasten ved rota. Sammen skal vi redusere plastutslippene og ta vare på verdenshavene!

Havet er fantastisk. Det har gitt liv til alt levende på planeten vår. Men nå er havet truet. Heldigvis finnes det løsninger.

Med midler fra TV-aksjonen starter vi der problemet er størst: En tredjedel av plasten i havet kommer fra Sørøst-Asia. Derfor er TV-aksjonsmidlene øremerket tiltak i Indonesia, Vietnam, Filippinene og Thailand.

Årets TV-aksjon skal bekjempe plast i havet gjennom å etablere og forbedre eksisterende avfallssystemer for mer enn 900 000 mennesker. I samarbeid med lokalbefolkning, myndigheter og næringsliv skal vi redusere utslipp av plast til elver og hav med 7000 tonn årlig. Vi skal samle inn og resirkulere søppel som i dag ender opp i naturen, redusere bruken av unødvendig plast og jobbe for at beslutningstakere forplikter seg til å nå WWFs mål om null plast på avveie i 2030.

Sett av dagen, og bli med på årets viktigste søndagstur 18. oktober!

Her kan du lese mer om TV-aksjonen.

Vi oppforder alle som har mulighet til å bli med på dette viktige arbeidet, og at vi også her viser fellesskap og solidaritet!