LOs Regionkonferanse høsten 2019

LOs Regionkonferanse i Agder 2019

LOs Regionkonferanse ble nylig arrangert i vakre Kvinesdal 30.-31.oktober. Tema som ble tatt opp var blant annet klima, industri og kompetanse.

To ledere innledet

Are Tomasgard fra LOs ledelse snakket glødende om industri og klima. Hans budskap var at LO og forbundene må ta del i klimadebatten. Vi har fagfolk og en teknologiutvikling i verdensklasse. Industrien vår er løsningen, og her kan man gjøre mye for å få et bedre klima.

Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiets leder, brukte mye av innlegget sitt til å snakke om samarbeid med fagbevegelsen. Han fortalte at det er svært viktig for AP å jobbe for et trygt arbeidsliv. Han var bekymret for det han opplever som større maktforskyvning i arbeidslivet, og ser at mye må gjøres her. Svaret på de fleste utfordringer vi har i samfunnet er «den norske modellen» for å få til gode løsninger for samfunnet og den enkelte.

Organisering og spilleregler i arbeidslivet

Videre hadde vi en orientering om «Serviceprosjektet» fra Onur Safak Johansen, rådgiver i LO. Vi er helt avhengig av å organisere flere og at flere får høre om LO. Prosjektet har fått til veldig gode resultater, og mange har fått kjennskap til LO gjennom dette prosjektet.

Christian Justnes fra Agder fagforening i Fellesforbundet fortalte om «Fair Play Agder». Bakgrunnen for dette er sosial dumping og mye useriøsitet i arbeidslivet. Det er viktig at man tar tak, og at flere parter samarbeider her. Vi håper det blir stor oppslutning rundt dette.

Ungdom

De to ungdomssekretærene i Agder, Ingelin Bergvall og Fidan Mamedova, tok oss gjennom arbeidet som har vært gjort rundt LOs Sommerpatrulje og Lærlingpatruljen. Dette er viktige aktiviteter LO-familien utfører, der man treffer mange som ikke kjenner så godt til fagbevegelsen fra tidligere.

Kompetanse

Tove Karlsrud fra Fylkeskommunen pratet om fagopplæringen i Agder Fylkeskommune, og blant annet om ordningen Fagbrev på jobb. «Fagbrev på jobb» er en ordning for voksne som er i et arbeidsforhold. Voksne får her mulighet til å få fag- eller svennebrev på grunnlag av allsidig praksis, realkompetansevurdering og opplæring kombinert med veiledet praksis i vanlig arbeid.

Per Høyum fra Sørlandets tekniske fagskole snakket om skolens fagopplæring i Grimstad og hvilket potensiale forskningen de utfører av faglinjene har et stort kunnskapspotensiale for bedriftene der ute.

Kirsten Mauland fra KS holdt et foredrag om «Drømmejobben», et prosjekt som søker å sikre kommunene den behøvde arbeidskraften fremover. En av hensiktene er å få kommunisert ut at kommunen er en attraktiv arbeidsplass.

Heidi Tveide fra Mesterbrev fortalte om de gode fordelene i å ta mesterbrev, både for enkeltmennesket og for bedriften. Hun fortalte overbevisende om mesterbrevordningen, og alle i salen var etter dette enige i påstanden «Hvorfor bli master, når du kan bli mester».