LOs 35. Sommerpatrulje

Sommerpatruljen i Agders arbeidsgruppe, med representanter fra de fem største forbundene

LOs 35. Sommerpatrulje - Agder

I dag sparket LO Agder i gang Sommerpatruljen. Patruljedeltakerne i år er erfarne, og klar for å svare på unge arbeidstakeres spørsmål i en annerledes tid.

I år har patruljen fornyet seg for å tilpasse seg den spesielle situasjonen samfunnet står i. Helt frem til oppstart i dag har all mobilisering, planlegging og koordinering av patruljen skjedd på digitale flater. En arbeidsgruppe med forbundsrepresentanter har sammen med de Faglige ungdomssekretærene i LO Agder, jobbet effektivt for å kunne gjennomføre årets patrulje med alle smittevernstiltakene ivaretatt. I dag møttes arbeidsgruppen for første gang for å bli fotografert i fellesskap før de drar hver til sitt ut patruljeuken. Noen ved fysiske besøk, mens andre holder fortet hjemme – og kontakter bedriftene via telefon.

Arbeidslivet er i en presset situasjon. Halvparten av sommerjobbene ungdommen pleier å kunne gå til er borte i år. Flere unge har meldt ifra til LO om at sommerjobber de ble lovet ble trukket tilbake rett før jobbstart. Erfaringen sier oss at i et arbeidsliv i krisetid kan fort de yngste ansatte få verre vilkår enn de har krav på.  Da er det ekstra viktig å ha en sterk Sommerpatrulje som driver et informasjonsarbeid hvor de nye arbeidstakerne blir kjent med sine rettigheter. I tillegg blir det et viktig datagrunnlag å se på etter patruljen, som vil fortelle oss om hvordan forholdene til de unge i arbeidslivet er nå i denne krevende tiden.

Årets sommerpatrulje er planlagt ekstra nøye på grunn av korona. Den blir litt annerledes enn det vi vant til. Vi skal fortsatt møte folk og besøke bedrifter, men avstandsregelen skal overholdes. Alle deltakerne skal kun forholde seg til maks en annen deltaker gjennom patruljen, og er godt utstyrt med Antibac. Bedriftsbesøk skjer på en annen måte enn før. Patruljene skal blant annet ikke oppsøke arbeidsplasser som NAV, sykehus eller institusjoner hvor det jobber helsepersonell. Nytt i sommer blir «ringepatruljen», som er oppsøkende virksomhetene per telefon.

Vi oppfordrer alle unge arbeidstakere som har spørsmål om sin arbeidssituasjon om å ta kontakt med LOs Sommerpatrulje sin telefon, på 416 16 666. Dersom noen har tips om bedrifter vi burde besøke tar vi imot tips gjennom Sommerpatruljetelefonen, eller via mail på sommerpatruljen@lo.no.