kronikk

Bilde av Agnes Norgaard
Agnes Norgaard, Regionleder LO Agder

Det er styrke i fellesskapet

Vi er inne i en utrolig tøff tid for alle arbeidstakere. Mange føler på en uro, og opplever situasjonen som utfordrende og vanskelig. LO jobber kontinuerlig for å lette på denne usikkerheten, og har fått gjennomslag for mange av kravene som gir arbeidstakerne trygghet, både for jobb og inntekt. Vi er nå i en situasjon der vi alle må bidra for å seile skuten trygt i havn, men LO kan aldri akseptere at det er arbeidstakerne som skal ta regningen for turen. LO står på for sine medlemmer i denne krisen, og vi oppfordrer de som ønsker svar i en usikker tid til å ta kontakt – enten du er medlem eller ikke så skal vi hjelpe så langt vi kan.

Samfunnshjulets olje

Hundretusenvis av arbeidstakere holder i dag samfunnshjulet i gang. Vi hadde ikke klart oss nå uten butikkmedarbeideren, renholderen, transportarbeideren, renovasjonsarbeideren, postbudet og alle som jobber i helsesektoren. LO har alltid påpekt at uansett hvilken jobb du har så er du viktig i vårt samfunn - noe alle nå forstår sannheten i. Våre medlemmer tar et ansvar, og viser stolthet for sitt yrke og sin arbeidsplass i disse dager hvor vi alle er helt avhengige av deres innsats. Og for den er vi alle takknemlig.

Arbeidsstokken vår møter i dag forskjellige utfordringer. Oppsigelser og permitteringer fører til økonomiske konsekvenser for den enkelte. Andre sjonglerer hjemmekontor og omsorgsoppgaver så godt de kan. Arbeidstakerne som går ut av døren hver dag må bære et tungt ansvar for å forhindre videre smitte. I denne tiden kan det være betryggende å vite at dere har et robust apparat i ryggen, at vi i LO kjemper for medlemmene våre.

Trepartssamarbeidets styrke

Vi gjør dette gjennom samarbeid mellom arbeidstakersiden, arbeidsgiversiden og politikerne.

Krisepakken som ble annonsert søndag viser viktigheten av dette trepartssamarbeidet, og hvordan det ivaretar helheten i samfunnet vårt. Erfaringen viser at politiske avgjørelser som påvirker arbeidstakere og næringsliv må involvere arbeidslivets parter for å komme helheten til gode - noe forhandlingene om krisepakken tydelig viste. Da LO og NHO fikk ta større del i forhandlingene etter første krisepakke ble lagt frem, fikk vi sørget for at det ikke var dem som hadde minst som skulle tape, og NHO fikk sikret tiltak som kan berge bedrifter gjennom de utfordringene vi står i akkurat nå. Det som styrker bedrifter er også godt for arbeidstakerne da dette vil være med på å redde arbeidsplasser.

Gjennom samarbeid og forhandlinger i trepartssamarbeidet har vi funnet gode løsninger for kompetanse, sysselsetting, arbeidstidsbestemmelser og pensjon for å nevne noen. Dette er det prinsipp samfunnet vårt er bygget på, og en samarbeidsmodell som gir oss de beste forutsetninger for å komme oss gjennom krisen vi nå står i.

Alle samfunnslag må bidra

Krisen rammer alle, og dugnaden som må til for å komme trygt gjennom den krever solidaritet, nøkternhet og tillit. Det er derfor skremmende å lese at bedrifter i disse tider betaler utbytte og bonus til aksjonærer og sjefer. Arbeiderpartileder Jonas Gahr Støre gjør rett i å nekte disse krisehjelp. Dette er en samfunnsdugnad som alle må bidra i. Løsningene krever innsats fra hele samfunnet og det er derfor gledelig å se at en rekke ulike aktører i samfunnslivet strekker seg nå langt for å imøtekomme folk og bedrifters økonomiske utfordringer.

Arbeiderbevegelsens verdier, felleskap, solidaritet og samhold, er nå utrolig viktig. Vi som borgere har også et ansvar. Vi kan alle bidra til å gjøre de kommende utfordringene mindre ved å følge de retningslinjene som vi får i den enkelte kommune, og fra sentrale myndigheter. Det er nå vi må ha tillit til de som har kunnskap, og følge deres påbud om hvordan vi bør handle for at denne krisen ikke varer for lenge, enten vi liker det eller ei. Jeg leser og hører at mange synes oppfordringene vi får ikke er nødvendig og at de er overdrevet. Min oppfordring er å ikke ta den kritikken nå, og tro at jeg vet best, men heller følg oppfordringene og så får vi heller ta det i evalueringen.

Vi er her for dere

I disse tider har vi i LO og forbundene også et stort ansvar for å bidra med det vi kan. Vi har nå mange som ringer LO og er usikre på hva som skjer med meg. Det er når det virkelig gjelder at mange vil oppdage hvor godt det er å ha en sterk støttespiller som LO i ryggen. Vi kjemper for våre medlemmer i det daglige og enda mer når krisen rammer. Jeg vil gjenta at vi i LO er her for deg. Har du spørsmål eller er urolig for noe, enten du er i karantene, sitter med hjemmekontor, jobber, er elev eller student -  ja uansett, så ta kontakt med ditt forbund eller oss på LOs Regionkontor.

Agnes Norgaard

Regionleder