Fagligpolitisk Ungdomskonferanse

Arvid Ellingsen fra LO

Fagligpolitisk Ungdomskonferanse

I går startet LOs Fagligpolitiske Ungdomskonferansen i Agder og Rogaland. Ungdomsutvalget i Agder og Rogaland har i samarbeid arrangert LOs fagligpolitiske ungdomskonferanse. Her er det samlet 30 engasjerte unge fra mange av fagbevegelsen i Agder og Rogaland. Agenda er politisk og økonomisk teori, arbeidslivspolitikk, den norske modellen, fagligpolitisk samarbeid m.m.

Arvid Ellingsen fra LO snakket om Arbeidslivspolitikk. Han tok for seg meritter fagbevegelsen har oppnådd, men også om hvordan disse trues. Høyresiden vil for eksempel foreslå å utvide arbeidstiden i fleksitidsordningen til klokken 21.00. Dette for å «tilpasse seg travle barnefamilier», imens man i realiteten legger opp til at folk skal gjenoppta dagens arbeid etter ungene er lagt. Dette blir viktig å vise hva følgene av en slik endring vil bli.

Vi snakker også om utfordringen av at den norske modellen og fagbevegelsens historie skal tas ut av skolepensum. I tillegg til at høyresiden ønsker å ta tilbake et snart 40 år gammelt gode vi har - ved å ta bort den sist oppnådde feriedagen til norske arbeidstakere. Vi har fremdeles mange kamper å ta, bare for å bevare allerede oppnådde goder.

Vi vet at de unge er fremtiden, og derfor må vi satse på ungdomsarbeid!