Arbeidsfolk har det best i rødgrønne kommunerNy side

Arbeidsfolk har det best i rødgrønne kommuner

Leserinnlegg

Det er mye som står på spill foran dette lokalvalget. Over en halv million nordmenn skal velge sin arbeidsgiver. Det er langt fra likegyldig hvem vi velger til å styre kommunen.
Når det gjelder kampen for faste, hele stillinger, kampen mot sosial dumping og midlertidig ansettelser ser vi at Arbeiderparti-styrte og rødgrønne kommuner står som en brannmur mot høyre-regjeringens politikk nasjonalt.

På tre viktige områder kommer dette klart frem:

1. Heltidsandelen er høyest i kommuner med en Ap-ordfører.
    For hele kommunesektoren under ett var heltidsandelen i 2018 høyest i Ap-styrte kommuner med 54 prosent målt i heltidsansatte. I Høyre-styrte kommuner var heltidsandelen 49 prosent. Mellom 2015 og 2018 har antall deltidsansatte gått ned med 5 prosent i Ap-styrte kommuner, mens det har gått oppi Høyre-styrte kommuner med 1 prosent. Det viser tall fra KS.
  2. Rødgrønne-kommuner går foran i kampen mot sosial dumping.
    171 kommuner har forpliktet seg til tiltak mot sosial dumping. 111 av kommunene er Ap-styrte. 123 kommuner er rødgrønne. Det viser en gjennomgang gjort av Fagforbundet og LO.
  3. Rødgrønne-kommuner går foran i kampen mot midlertidige stillinger.
    Nærmere 100 rødgrønne kommuner har gjort vedtak som sier nei til regjeringens «nye arbeidsmiljølov» - en lov som åpner opp for mer midlertidige ansettelser.

Når statsminister Erna Solberg sier at det ikke har blitt noe mer midlertidige ansettelser under denne regjeringen - så er ikke det på grunn av regjeringen, men på tross av regjeringen. Når ansatte må sette sammen et lappeteppe av små brøkstillinger – da sier rødgrønne kommuner at det er et politisk ansvar å tilby faste, hele stillinger.

I Agder er det innført seriøsitetsbestemmelser på fylkesnivå, men det gjenstår mye arbeid i mange kommuner. Arbeiderpartiets fylkesordførerkandidat Gro Bråten er svært opptatt av det seriøse arbeidslivet. Vi vet at dersom hun blir valgt vil hun jobbe videre med kommunene og fagbevegelsen for å sikre at vi bruker skattepengene våre på lokale seriøse arbeidsgivere. Agder og kommunene skal bruke sin innkjøpsmakt til å snu den negative utviklingen. Vi skal fremme et seriøst arbeidsliv – med gode lønns- og arbeidsforhold, lærlingplasser i bedriftene og rettferdig konkurranse mellom seriøse leverandører som tar samfunnsansvar på alvor.

Det spiller en rolle hvem som styrer i kommunen. Særlig på områder som berører oss vanlige arbeidsfolk.

Godt valg!

Agnes Norgaard