Agderkonferansen 2019

Agderkonferansen 2019

UiA, Kristiansand kommune, Innovasjon Norge og Næringsforeningen i Kristiansand og omegn. Her skriver vi litt om noen av delene i programmet

Sist oppdatert:

Viktig med tillit!

Konferansen startet med den nye NHO-lederen Ole Erik Almlid som snakket mye om hvor viktig tillit mellom partene i arbeidslivet er og i samfunnet for øvrig. Han mente at tillit er ekstra viktig nå i en verden med mye uro. Videre fikk vi høre om hvilke konsekvenser Brexit kan ha for Sørlandet.

Neste post i programmet var representant fra ledelsen og tillitsvalgte ved GE Healthcare på Lindesnes som viste frem et strålende eksempel på hvordan partssamarbeidet kan være. De kunne fortelle om en opplevelse med sine amerikanske eiere og hadde fått besøk i hensikt med "union busting". Amerikanerne hadde ikke skjønt "bæret" av hva de dreiv med på Lindesnes, men skjønte det bedre da de så at dette var økonomisk gunstig for bedriften.

Strømmestiftelsen og Arendalsuka

Strømmestiftelsen var et annerledes innslag og gav rom for mye ettertanke. De er den eneste bistandsorganisasjonen som er plassert "ute" og ikke Oslo, da de har hovedkontor i Kristiansand. Det er en fantastisk organisasjon som jobber i de fattigste landene med å bygge samfunn, utdanning og jobbskaping.

Harald Stanghelle tenkte høyt om Arendalsuka og delte sine tanker om det som etter hvert er blitt omtalt som en sommerleir for voksne og et demokratisk dansegulv. Samtidig delte han noen tanker om samfunnsdebatten i Norge som vi bør være oppmerksom på. Facebook, kommentarfelt o.l. sitt kraftige inntog på den politiske arenaen har forandret vår måte å snakke politikk på, snakke sammen og å forstå hverandre på.

Kompetanseprisen

Etter lunsj fikk Hennig Olsen utdelt Kompetanseprisen. Dette er en flott bedrift som har vunnet mange ulike priser, da de er meget samfunnsengasjerte og har godt partssamarbeid. Så kom selveste Yngve Hågensen på scenen. I en fantastisk alder av 80 år fikk han salen til å le ved flere anledninger, og han dro oss gjennom historien og snakket om situasjonen vi har i dag. Han snakket om hva deltakelsen av ansatte i styrene har betydd, nemlig et konkurransefortrinn. Han snakket mye om det politiske Norge, viktigheten av at man forstår hva partssamarbeid handler om, og hvilke fantastiske fordeler dette gir for arbeidslivet og samfunnet. Han snakket om de økende ulikhetene i samfunnet, og om den skremmende økende privatiseringen av offentlige tjenester.

Til sist fikk vi høre litt om fylkessammenslåingen av Trøndelagsfylkene og konferansen ble avsluttet med en podkasten "Udjus & Blågis" på scenen med journalister fra Fædrelandsvennen. Her ble Yngve Hågensen og NHO-leder Ole Erik Almlid intervjuet om samfunnsspørsmål. Yngve uttalte seg friskt og rett fra levra. De viste at LO og NHO ofte har samme interesser, men har også ulike syn på mange saker. De hadde begge bekymring for fjerning av trepartssamarbeid som pensum i skolen.