1.mai

Viser hovedparolen 1.mai 2020: Trygghet for helse og arbeid
Hovedparolen 1.mai 2020

1.mai Agder 2020: Trygghet for helse og arbeid

-Det er mange bekymringer for tiden, og det er viktig at vi nå står sammen og viser hvor sterke vi er sammen. Mange har fått et nytt perspektiv på hvor viktig alle yrkesgrupper er for samfunnet, og hvor viktig det er at alle tar hensyn til hverandre og viser solidaritet.

Det sier LOs regionleder i Agder Agnes Norgaard. Hun håper at folk vil støtte opp om både de lokale, sentrale og digitale arrangementene som vil være 1.mai. Dette blir absolutt en annerledes markering av dagen vår, og det er mange viktige hensyn å ta i denne situasjonen, men det er viktigere enn på lenge å feire denne dagen, tilføyer hun.

Her i Agder meldes det om virtuelle/digitale arrangementer på nett og drive-in arrangementer. Selv om vi ikke kan gå i tog eller møtes på de vanlige måtene, så er dagen VÅR likevel utrolig viktig å markere, sier hun.

Flere hundre tusen arbeidstakere er blitt permitterte og ledige og er bekymret for fremtidig inntekt og fremtid. Mange studenter og lærlinger opplever også bekymringer for sin fremtid i disse dager. Andre yrkesgrupper har andre utfordringer og utsetter seg kanskje for smitterisiko og jobber lange dager. Men det er godt å merke at folk har omsorg og respekt for hverandre, på kryss og tvers av alder og yrkesgrupper. Dette er viktige verdier å ha gjennom krisen.

Oversikt over noe av det som skjer denne dagen:

Lokale feiringer

• Kristiansand

Her blir det stort virtuelt tog og digital sending med taler. Msn kan velge avatar til toget, og velge hvilken parole man ønsker å gå under.

Her er siden til arrangementet.

• Eydehavn

Hovedtaler Robert C.Nordli, ordfører Arendal. Appell ved leder for Eydehavn og Saltrød arbeiderlag, Arne Jenssen og blomsternedleggelse og appell ved «industriarbeideren» Jan Arild Andersen. Underholdning v/Nye Eydehavn Mannskor. Klikk inn på denne siden for å se taler/underholdning.

• Kvinesdal

Gudstjeneste v/sokneprest Leiv Gunnar Skiftun- Streames via facebooksiden til Kninesdal AP.

1.mai sending på Radio Kvinesdal: Programleder Svein Arne Jerstad, Minnetale v/Ahmed Lindov AP, Appell v/Agnes Norgaard LO, Appell v/Terje Andre Kvinlaug og tale for dagen v/Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre. (Hele programmet skjer via Facebook og Radio Kvinesdal, ikke fysisk oppmøte pga. smittevern.)

• Lyngdal

Drive-in feiring på Byremo Ungdomsskole kl.1500-16.30. Musikkinnslag v/Arthur Stulien, Appell for LO v/Jan Atle Toft, Hovedtale v/fylkestingspolitiker Kai Steffen Østensen, Appell v/Eva Tove Fuglestveit og v/Maria Dragland AUF.

(Pga Coronaregler må alle sitte i bilene sine med vinduene nede. Lurt å ta med varmt tøy, tepper, kaffe og noe å bite i.)

• Grimstad

Kransenedleggelse Tale ved David Bergh Taraldsen. Dette blir streamet av arrangør, Grimstad Arbeiderparti.

• Lillesand

Drive-in feiring kl.15.00 på Gaupemyr industriområde (bak YX, Seven Eleven). Appeller v/Mari Jore SV, Ida Hirst AUF, Julia Piago SU. Hovedtaler Tellef Inge Mørland, stortingsrepresentant AP. Kulturinnslag ved Tor og Bjørnar Flaa.

(Pga Koronarestriksjonene må alle sitte i bilene med åpne vinduer under arrangementet. Tale og appeller sendes i opptak kl.17.00 samme dag i Lillesansradioen.)

• Flekkefjord

Nedleggelse av krans og blomster på minnestøttene ved kirken v/leder i LO i Lister Rita Eigeland. Streaming via Agder.no.

• Vennesla

Kransnedlegging ved bautaen.

Facebook arrangement fra LO Agder- del ditt beste bilde

Vi støtter opp om de andre arrangementene, men ønsker å dele de gode minnene fra tidligere feiringer. Vi har derfor opprettet et arrangement på facebook der man kan dele bilder fra tidligere 1.mai feiringer. Vi kan minnes de gode opplevelsene, og glede oss sammen til neste års feiring! Inviter gjerne venner og familie inn på denne siden. Del gjerne både gamle og nyere bilder. Her er link til facebooksiden.

Sentral feiring - digitalt

LO sentralt vil markere dagen sammen med politiske samarbeidspartnere og forbundene med en direkte sending fra et 1. mai-studio, med taler og appeller, med lokale innslag, arbeidersanger og andre kulturelle innslag. Fra kl. 11.00 kan du følge sendingen fra et 1. mai-studio, med taler og appeller, med lokale innslag, arbeidersanger og andre kulturelle innslag. Programmet ser du her.