Flertall sa ja til lønnsoppgjøret i kommunene

Fagforbundets leder Mette Nord foran Fagforbundets logo. Foto.
Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet Leder i Fagforbundet Mette Nord merker seg det store antallet som stemte nei til årets lønnsoppgjør.

Flertall sa ja til lønnsoppgjøret i kommunene

Et tydelig flertall av LO Kommunes medlemmer som stemte har sagt ja til årets lønnsoppgjør i kommunene (KS). Samtididig var det et markant antall medlemmer som ikke var fornøyde med oppgjøret og stemte nei.

Tariffoppgjør

– Vi er glade for at flertallet av medlemmene har tatt inn over seg alvoret som pandemien har satt oss i og akseptert at dette ble et unntaksår, også lønnsmessig. Norsk økonomi har fått en alvorlig knekk, noe som merkes i hele arbeidslivet, også i offentlig sektor. Nå står kampen om å bevare arbeidsplassene og unngå nedskjæringer og permitteringer for så mange medlemmer som mulig, sier Fagforbundets leder, Mette Nord.

Hun legger til at Fagforbundet merker seg signalet fra det store antallet medlemmer som valgte å si nei til oppgjøret.

– Medlemmene er i sin fulle rett til å si sin mening om oppgjøret gjennom uravstemningen som nettopp er avsluttet. Det er ingen tvil om at vi hadde ganske andre forventninger før pandemien rammet oss, enn det resultatet vi nå måtte legge fram for medlemmene. Vi har sagt det før og sier det gjerne igjen, det er lov å være skuffet over årets lønnsoppgjør, ikke bare i kommunesektoren, men i store deler av arbeidslivet, sier hun.

– Når en såpass stor andel har stemt nei, er det også et tydelig signal om at fagarbeiderne og andre av våre medlemmer mener at de fortjener et lønnsløft i kommende oppgjør. Dette vil vi ta med oss, og dette bør også arbeidsgiverne merke seg, fortsetter hun.

LO Kommune består av Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO) Skolenes landsforbund (SL) Creo og El og IT-forbundet.