Enighet i kommuneoppgjøret

Leder for LO Kommune, Mette Nord filmes utenfor forhandlingslokalene. Foto.
Leder for LO Kommune, Mette Nord, er fornøyd med resultatet (arkivbilde)

Enighet i kommuneoppgjøret

LO Kommune er tilfreds med å få enighet om å opprettholde medlemmenes kjøpekraft, samt styrking av arbeidet for heltid og bedre uttelling for kompetanse, i kommuneoppgjøret som kom i havn natt til onsdag 16. september.

Tariffoppgjør

– Vi er glade for at vi har kommet fram til et anbefalt forslag i dette hovedoppgjøret. Vi var klar over at det var svært lite penger til rådighet, men har klart å få til et oppgjør der folk opprettholder kjøpekraften. Det skyldes dels virkninger fra lønnsoppgjøret i fjor og dels tilleggene vi greide å forhandle oss fram til nå, sier LO Kommunes leder Mette Nord.

Gratulerer til LO Kommune

-Jeg vil gratulere forbundene våre i LO Kommune med et godt resultat i forhandlingene i kommunesektoren, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Natt til onsdag ble partene i kommuneoppgjøret enige om et anbefalt forhandlingsresultat. I Oslo er det brudd etter at partene forhandlet i hele natt.

-I en vanskelig tid med lite penger til rådighet, har LO Kommune opprettholdt kjøpekraften, og fått til sosiale forbedringer som betyr mye for medlemmene.

Resultatet styrker arbeidet for heltid og bedre uttelling for kompetanse.

Oppgjøret er i tråd med frontfaget. Frontfagsmodellen, der industrien forhandler først og danner en mal for øvrige oppgjør, er kjernen i hele den norske samfunnsmodellen. Det er mange som kan se seg tjent med og mene de fortjener en høyere lønnsvekst enn i industrioppgjøret. Med dette systemet unngår vi at enkeltgrupper peker på hverandre for å begrunne høyere lønnsvekst. Resultatet av det hadde vært en mye høyere lønnsvekst, men også høyere prisvekst slik at kjøpekraften hadde vært den samme. Dessuten måtte vi leve med høyere arbeidsledighet. Et særskilt problem som oppstår i offentlig sektor og særlig i kommunene, er at budsjettene er gitt ut fra forutsetning om å følge frontfagsrammen. En høyere lønnsvekst enn dette vil i så fall innebære velferdskutt og kanskje oppsigelser.

Disse forbundene er med i LO Kommune: Fagforbundet, FO, El og IT Forbundet, Creo, Skolenes landsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Fellesforbundet.