Enighet i kommuneoppgjøret

Leder for LO Kommune, Mette Nord filmes utenfor forhandlingslokalene. Foto.
Leder for LO Kommune, Mette Nord, er fornøyd med resultatet (arkivbilde)

Enighet i kommuneoppgjøret

LO Kommune er tilfreds med å få enighet om å opprettholde medlemmenes kjøpekraft, samt styrking av arbeidet for heltid og bedre uttelling for kompetanse, i kommuneoppgjøret som kom i havn natt til onsdag 16. september.

Tariffoppgjør

– Vi er glade for at vi har kommet fram til et anbefalt forslag i dette hovedoppgjøret. Vi var klar over at det var svært lite penger til rådighet, men har klart å få til et oppgjør der folk opprettholder kjøpekraften. Det skyldes dels virkninger fra lønnsoppgjøret i fjor og dels tilleggene vi greide å forhandle oss fram til nå, sier LO Kommunes leder Mette Nord.

Gratulerer til LO Kommune

-Jeg vil gratulere forbundene våre i LO Kommune med et godt resultat i forhandlingene i kommunesektoren, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Natt til onsdag ble partene i kommuneoppgjøret enige om et anbefalt forhandlingsresultat. I Oslo er det brudd etter at partene forhandlet i hele natt.

-I en vanskelig tid med lite penger til rådighet, har LO Kommune opprettholdt kjøpekraften, og fått til sosiale forbedringer som betyr mye for medlemmene.

Det er enighet om en satsing på heltid som på sikt vil bety at de mange som jobber deltid i kommunene, og ofte i svært små stillinger, kan få hele stillinger. I tillegg er det tatt inn bestemmelser om hvordan aktivitets- og redegjørelsesplikten i Likestillings- og diskrimineringsloven skal følges opp. Og det er enighet om bedre bestemmelser om lønnsmessig uttelling for kompetanse og bedre rammer for kompetanseutvikling.

Disse forbundene er med i LO Kommune: Fagforbundet, FO, El og IT Forbundet, Creo, Skolenes landsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Fellesforbundet.