LO-Virke-forhandlingene: Krever økt kjøpekraft og lavlønnsløft

LOs forhandlingsleder tar Virkes forhandlingsleder i hånden under starten på årets LO-Virke-forhandlinger
Foto: Hege Nilsen Ahlquist

LO-Virke-forhandlingene: Krever økt kjøpekraft og lavlønnsløft

Økt kjøpekraft til alle og et løft for de lavlønte. Det er LOs krav i forhandlingene med Virke, som starter i dag. – I år er det LO-medlemmenes tur, etter flere år med ansvarlige oppgjør, sier LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik.

Tariff 2019

LO og representanter fra de sju LO-forbundene Handel og Kontor i Norge, Norsk Transportarbeiderforbund, El- og IT-forbundet, Fagforbundet, Fellesforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og Norsk Tjenestemannslag møter i dag Hovedorganisasjonen Virke til tarifforhandlinger. Forhandlingene omfatter 19 avtaler og nær 20.000 LO-medlemmer. Det er satt av to dager til forhandlingene. Hvis LO og Virke ikke blir enige, er neste fase at partene møtes til mekling hos Riksmekleren.

Hva krever vi?

LOs krav ved årets oppgjør er økt kjøpekraft til alle og et særskilt løft for lavlønte, noe som også vil bidra til utjevning av lønnsforskjellene mellom kvinner og menn.

Rammene for årets oppgjør ble fastsatt gjennom forhandlingene i frontfaget, som ble ferdig mandag denne uken. Det gir en totalramme på 3,2 prosent og rom for en klar prioritering av lavlønnsgruppene. LO-Virke-forhandlingene vil forholde seg til denne rammen.

Her kan du lese LOs tariffpolitiske uttalelse.

Følgende overenskomster er omfattet av samordnet mellomoppgjør LO-Virke 2019.

Syns du det er mange vanskelige ord i forbindelse med tariffoppgjøret? Vi forklarer her!