Det lønner seg å være fagorganisert!

Foto: LO/Marius Martinsen

Det lønner seg å være fagorganisert!

Hvis flere organiserer seg på en arbeidsplass, går lønningene opp. Fagorganisering er veien å gå for høyere lønn.

Tariff 2019

I disse dager forhandler LO og NHO om lønnsøkningen til flere hundre tusen arbeidstakere i privat sektor. Vi kjemper for at alle skal få økt kjøpekraft – altså mer penger å rutte med.

Tjener minst- har dårligst lønnsvekst

Dessverre er det sånn at de som tjener minst i norsk arbeidsliv, har hatt dårligst lønnsvekst de siste ti årene. Mange av disse er ikke medlem i en fagorganisasjon og bedriften de jobber i har sjelden en tariffavtale – altså en avtale mellom fagforening og arbeidsgiver som regulerer lønns- og arbeidsvilkår.

Det gjør det vanskeligere å løfte lønna til de som trenger det mest opp på et anstendig nivå.

Vi vet at jo flere på en arbeidsplass som er organisert i en fagforening, jo større sannsynlighet er det for at lønningene øker. Dersom halvparten av de ansatte på jobben er organiserte, øker lønningene med inntil 15 prosent, viser forskning fra Institutt for samfunnsforskning.

Lønna økt med tariffavtale

For de ansatte i bedriften Odd Langdalen økte lønna med inntil 100.000 kroner for enkelte, da bedriften skrev under på tariffavtale. Hos IT-bedriften Webhelp ble 70 av de 100 med i fagforeningen og resultatet ble høyere lønn og kortere arbeidsuke.