- Sterkt betenkelig av regjeringen

LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik.
LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik mener regjeringen spiller aktivt på lag med arbeidsgiverne når den griper inn med tvungen lønnsnemnd i sykehusstreiken.

- Sterkt betenkelig av regjeringen

- Vi forstår at de sykehusansatte er sinte og skuffet over at regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemnd i sykehusstreiken. Det sier LOs 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik i en kommentar til at regjeringen i går vedtok å stoppe sykehusstreiken. Hun mener regjeringen spiller aktivt på lag med arbeidsgiverne.

Tariff 2019

- Dette handler egentlig om at både arbeidsgiverne og regjeringen er motstandere av det rettferdige kravet om pensjon fra første krone, slår Hessen Følsvik fast.

Peggy Hessen Følsvik viser til at kravet om pensjon fra første krone også for deltidsansatte og lavlønte på sykehusene, har støtte i hele fagbevegelsen og i et stort flertall av befolkningen.

- Alle andre unntatt regjeringen og arbeidsgiverne ser urettferdigheten i at de som tjener absolutt minst, også blir fratatt muligheten til å tjene opp til pensjon i alderdommen.

Tvungen lønnsnemnd kunne helt klart vært avverget dersom arbeidsgiverne hadde tatt seg bryet med å søke om dispensasjoner fra streiken.

- Det har de ikke gjort, noe som etter vår mening svekker hele begrunnelsen om fare for liv og helse.  Vi hadde forventet at regjeringen også så dette.  Og at regjeringen i det minste stilte spørsmål ved at arbeidsgiver helt har unnlatt å søke om dispensasjoner, sier Hessen Følsvik.

- Derfor er det sterkt betenkelig at regjeringen går til det skritt å stoppe streiken nå. Det etterlater et inntrykk av at regjeringen spiller på lag med arbeidsgiverne og fratar arbeidstakerne deres rett til å kjempe for sine krav. Det er ikke holdbart, legger hun til.