Skuffet over regjeringserklæringen

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen blir intervjuet av journalist
Foto: LO

Skuffet over regjeringserklæringen

- Jeg er skuffet over den nye regjeringserklæringen, som velger å gi folk to ekstra vinflasker og billigere veteranbiler framfor pensjon fra første krone for en million arbeidstakere og bedre rettigheter for arbeidsfolk.

Sist oppdatert:

Første reaksjon til regjeringserklæringen fra LO-leder Hans-Christian Gabrielsen:

Regjeringen vil fortsatte å øke ulikhetene for pensjonistene. De gir mer til de som har mest fra før, gjennom økt privat pensjonssparing, og som har jobber som gjør at de kan stå lenge i arbeidslivet. Men unnlater å gi pensjon fra første krone for de som trenger det mest. Nok en gang utsetter regjeringen pensjon fra første krone for en million nordmenn. Dette betyr at arbeidsfolk må vente til valget i 2021 før denne urettferdigheten blir rettet opp.

Jeg registrerer også at regjeringen velger å ikke etterkomme Stortingets krav om å styrke det organiserte arbeidslivet, som den ble pålagt for ett år siden. Nå har den unnlatt å følge opp dette vedtaket i erklæringen, i stedet har den gjentatt budskapet om å «anerkjenne at mange arbeidstakere velger å være uorganisert».

Jeg ser at de fire partiene fortsatt vurderer å endre arbeidsmiljøloven. Sist gang den gjorde det åpnet den for flere midlertidig ansatte. Nå vil den vurdere anbefalingene fra Arbeidstidsutvalget, et utvalg som utelukket fagbevegelsen og blant annet foreslo mer bruk av individuelle avtaler og styrking av arbeidsgivers styringsrett når det gjelder arbeidstid.