Der verdiene skapes

Der verdiene skapes

To av de fire plattformene som skal bli Johan Sverdrup-installasjonen ligger på Kværner Stord. I dag fikk LO-lederen se det imponerende arbeidet på nært hold.

Johan Sverdurp er et oljefelt på Utsirahøyden i Nordsjøen. Feltet har potensial til å øke Norges totale oljeproduksjon med 37 % i 2020.

I dag var LO-lederen, sammen med leder i Fellesforbundet Jørn Eggum, NHO-sjef Ole Erik Almlid og Stein Lier-Hansen i Norsk Industri på besøk på Kværner Stord for å se nærmere på det massive arbeidet som gjøres ved verftet.

Nødvendige funn

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen understreker at uten funn på Norsk sokkel, blir ikke slike prosjekter til.

- Leverandørindustrien jobber med å etablere flere ben å stå på. Det er viktig, men det ingen som hogger av seg det solide benet før det nye kan bære. Fundamentet og det som holder folk i arbeid på verftet, er disse store kompliserte byggeprosjektene. Dette er viktige arbeidsplasser i en teknologiutviklende næring

Lave utslipp i produksjonsfasen

- Jeg er virkelig imponert over anslagene for hvor lave utslipp Johan Sverdrup vil ha i produksjonsfasen. Det sier sitt at Equinor kommer til å produsere 100 fat på Sverdrup med det samme utslippet som de hadde på ett fat i oljesandfeltet i Canada, slo LO-lederen fast.

- Vi vet alle at det når den brukes i bilene, lastebilene eller flyene det største utslippet av CO2 kommer, men vi kan bety en forskjell i produksjonsfasen.

Utvikling gjennom prosjekter

LO-ledereren synes det var imponerende å se hvordan plattformene blir til virkelighet og hvordan verdier skapes kontinuerlig.

- Store prosjekter som Johan Sverdrup, gjør at vi kan utvikle ny teknologi som kan bidra internasjonalt, og rutiner for energieffektivisering. Det er når prosjektene planlegges og jobbes framover, vi opplever en utvikling.

- Norsk sokkel har vært og er vår utviklingsarena og vårt utstillingsvindu. Det er der vi kvalifiserer teknologi og løsninger.

Betydningen av arbeidsplasser

LO er opptatt av at det kommer mer ut av ressursene på norsk sokkel enn en velfylt statskasse.

- Det er først og fremst arbeidsplassene vi skaper som følge av aktiviteten som er viktig. Her på Stord, i Haugesund, Egersund i Nordland, Troms og i Finnmark.

- Og jeg mener vår norske samarbeidsmodell har et hemmelig våpen. Våre fagarbeidere og ingeniører er nok tryggere på hverandre enn de er mange andre steder. Det er god kultur for å å si fra, og med høy fagkunnskap blir forslag og innvendinger vurdert, Da får vi bedre produkter, avslutter Gabrielsen.