Bør ikke elevene lære om arbeidslivet i videregående skole?

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
To elever på videregående.
Foto: Johanna Hanno/NTB scanpix LO er opptatt av at læreplanene fremmer kritisk refleksjon, etisk yrkesutøvelse og motivasjon for livslang læring.

Bør ikke elevene lære om arbeidslivet i videregående skole?

For tiden lages det nye læreplaner for alle utdanningsprogrammene i videregående skole. LO har gitt høringssvar på både de yrkesfaglige og studieforberedende programmene.

Økonomi og samfunn

Ett trekk ved flere læreplanutkast er gjennomgående. De gir ikke elevene kompetanse om arbeidslivet som venter etter skolen, læretid eller videre studier.

Noen punkter fra LOs høringssvar:

  • Læreplanene må bruke mest mulig kjønnsnøytralt språk, og bidra til å motvirke kjønnsdelte utdanningsvalg.
  • LO er opptatt av at læreplanene fremmer kritisk refleksjon, etisk yrkesutøvelse og motivasjon for livslang læring.
  • Alle læreplaner må forberede elevene på det arbeidslivet som venter. Rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og organisasjonenes rolle i den norske samfunnsmodellen. Det gjelder både de studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Les høringssvaret om endringer i yrkesfaglig tilbud her!

Les høringssvaret om nye læreplaner på studieforberedende her!

Kontakt