Bør ikke elevene lære om arbeidslivet i videregående skole?

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
To elever på videregående.
Foto: Johanna Hanno/NTB scanpix LO er opptatt av at læreplanene fremmer kritisk refleksjon, etisk yrkesutøvelse og motivasjon for livslang læring.

Bør ikke elevene lære om arbeidslivet i videregående skole?

For tiden lages det nye læreplaner for alle utdanningsprogrammene i videregående skole. LO har gitt høringssvar på både de yrkesfaglige og studieforberedende programmene.

Økonomi og samfunn Sist oppdatert:

Ett trekk ved flere læreplanutkast er gjennomgående. De gir ikke elevene kompetanse om arbeidslivet som venter etter skolen, læretid eller videre studier.

Noen punkter fra LOs høringssvar:

  • Læreplanene må bruke mest mulig kjønnsnøytralt språk, og bidra til å motvirke kjønnsdelte utdanningsvalg.
  • LO er opptatt av at læreplanene fremmer kritisk refleksjon, etisk yrkesutøvelse og motivasjon for livslang læring.
  • Alle læreplaner må forberede elevene på det arbeidslivet som venter. Rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og organisasjonenes rolle i den norske samfunnsmodellen. Det gjelder både de studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Les høringssvaret om endringer i yrkesfaglig tilbud her!

Les høringssvaret om nye læreplaner på studieforberedende her!

Kontakt