Staten må sikre at SAS overlever

Bilde fra en uteseanse med deltakere fra LO Luftfart
Foto: LO/Linda Reinholdtsen Nesten 1000 kabinansatte og piloter er allerede oppsagt, og flere oppsigelser venter. Her fra et informasjonsmøte i Norsk kabinforening (NKF): Stående i midten Yngve Carlsen med og nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik. Til høyre Nina Nordheim Pedersen, leder i NKF. Foto: Linda Reinholdtsen

Staten må sikre at SAS overlever

LO krever at staten går inn med kapital for å redde SAS. – Vi må sikre norske arbeidsplasser, samfunnskritisk infrastruktur og næringsliv i distriktene, sier Yngve Carlsen, leder i Flygerforbundet, og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Luftfart

Norsk luftfart er inne i en dyp krise på grunn av korona-krisen.

– Hovedpulsåren til norsk infrastruktur er nå i ferd med å kuttes over, sier Yngve Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund.

Tidligere denne måneden ble nesten 400 norske kabinansatte i SAS sagt opp.

- Den norske stat må ta ansvar

Flere masseoppsigelser er på vei, ikke bare for de som jobber i lufta, men også for tusenvis av de som jobber på bakken som renholdere, vektere, butikkmedarbeidere, og ikke minst folk og næringsliv i hele landet som er avhengige av at flyene går.

- Norge må ta et ansvar nå. Vi kan ikke forvente at den svenske og danske stat skal ta ansvar for norsk luftfart, norsk infrastruktur og norske distriktsarbeidsplasser, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

I flere land rundt oss, blant annet Sverige og Danmark, har statene gått inn med kapital på eiersiden for å berge selskapene.

– Privat risikokapital har forduftet fullstendig for luftfarten nå. I dette bildet ser vi at det er mange nasjonalstater rundt oss som er inne og trygger infrastrukturen, påpeker Gabrielsen.

Norge må ta et ansvar nå. Vi kan ikke forvente at den svenske og danske stat skal ta ansvar for norsk luftfart, sier Hans-Christian Gabrielsen og Yngve Carlsen. Foto: Bjørn Erik Dahl

En finansieringsordning som fungerer

– LO og Norsk Flygerforbund mener at Norge nå må gå sammen med Sverige og Danmark, og få på plass en finansieringsmodell som fungerer. Her bør Norge fortrinnsvis gjeninntre på eiersiden i SAS. Regjeringen kan nemlig ikke overlate til svenske og danske skattebetalere å redde norsk infrastruktur, sier Yngve Carlsen til VG.

Flygerforbundet har pekt på en løsning med statlig eierskap, men regjeringen har så langt avvist en slik løsning.

- Vi må ikke havne der at ideologisk motvilje mot statlig eierskap hindrer fornuftige løsninger, sier Gabrielsen.

– Flere alternativer

LO-lederen påpeker at det finnes flere alternativer for hvordan SAS kan hjelpes gjennom krisen.

- Det viktigste for meg er at det er en finansiell løsning som fungerer, sier Gabrielsen.

Krisepakkene med tilgang til lån og garantiordninger som regjeringen så langt har levert, gir ikke de gjeldstyngede flyselskapene det de trenger for å overleve.

– Når selskapene taper titalls milliarder kroner på reiserestriksjoner som er innført av myndighetene, da kommer de i en situasjon hvor det må fylles på med kapital. Denne private kapitalen finnes ikke, understreker Carlsen.