Sikkerheten i fare grunnet mangel av røykdykkerkompetanse

Sikkerheten i fare grunnet mangel av røykdykkerkompetanse

Manglende krav på røykdykkerkompetanse, setter sikkerheten på flyplassene i Norge i fare. Det skriver LO Luftfart i et brev til Luftfartstilsynet.

Luftfart

Tidligere var det krav om røykdykkerkompetanse ved norske lufthavner. Dete kravet ble fjernet i 2016, som følge av overgang til EASA-regelverket. Det reagerer LO Luftfart på:

- Vi var ikke enig i dette og ble heller ikke involvert i dette på det tidspunktet. Vår oppfatning er at EASA regelverket legger til grunn at Avinors brann og redningstjeneste må være i stand til, og opptrent i å entre en røykfull flykropp i en gitt nødsituasjon for å hjelpe passasjerer som ikke kommer seg ut av flyet ved egen hjelp.

Det er LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik som har underskrevet brevet. Hun er leder av LO Luftfart, et kompetanse- og samarbeidsorgan for LO-forbund som organiserer ansatte innen luftfarten.

- Resultatet har blitt en redusert beredskap og forvitring av røykdykker kompetansen innen Avinors brann og redningstjeneste. Som følge av dette har Avinor besluttet at Avinors brann og redningstjeneste ikke skal entre en flykropp for å redde liv der det er brann eller røykutvikling.

LES HELE BREVET HER!

- Det fremstår for oss som at kravet om å redusere kostnader går foran opprettholdelse av et høyt sikkerhetsnivå innen norsk luftfart