Bekymringsfulle kostnadskutt i Avinor

Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO, og Tor Erik Granum, forbundssekretær i NTL som organiserer Avinor-ansatte, er meget bekymret over at kostnadskuttene i Avinor fører til kutt i beredskapen ved en rekke lufthavner.

Bekymringsfulle kostnadskutt i Avinor

- Vi er meget bekymret over at den blå regjeringa har pålagt Avinor å spare så mye at det nå rammer sikkerhet, beredskap og arbeidsvilkårene til de som jobber i luftfarten.

Luftfart

Det sa LOs Peggy Hessen Følsvik og NTLs Tor Erik Granum på LOs luftfartskonferanse torsdag. Hovedtema for konferansen var sikkerhet og arbeidsforhold i luftfarten.

- Nå kutter Avinor i beredskapen for å spare penger. Tidligere i høst måtte et ambulansefly snu i lufta. Det kunne ikke lande på Kjevik, fordi det ikke var beredskap på natten der. Pasienten måtte sendes i ambulansebil fra Kristiansand til Oslo istedenfor, forteller Tor Erik Granum, forbundssekretær i NTL.

Et passasjerfly ville ikke lande

- I november ville ikke Avinor betale 2,5 timers overtid til en ansatt i brann- og redningstjenesten på Evenes. Da piloten i passasjerflyet fikk vite at det ikke var beredskap, svarte piloten at han ville snu Norwegian-flyet tilbake til Oslo. Dette viser hvordan innsparingene rammer beredskapen, sier Granum.

Etter mange års kutt, er Avinor pålagt å kutte ytterligere 400 millioner neste år. Blant annet vil ikke Avinor bruke penger på røykdykker-opplæring til sine ansatte.

Se brannmann Jørn Evensen fortelle om konsekvensene av dette.

Advarer mot sterkt prispress

- Sterkt prispress i bransjen kan gå ut over både mennesker og materiell – og til syvende og sist sikkerheten til ansatte og passasjerer, sier LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik.

Hun advarte også mot anbudsutsetting og privatisering på konferansen der samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) også var tilstede.

- Konkurranseutsetting av samfunnskritiske oppgaver som ambulanseflyvning og tårntjenester kan gå ut over både kvaliteten og sikkerheten. Vi ser at Babcock fortsatt ikke klarer å levere en sikker nok luftambulansetjeneste for befolkninga, spesielt i Finnmark. Dette er uakseptabelt. Vi er også svært kritisk til at et spansk, kommersielt selskap skal drive flytårnene i Ålesund og Kristiansand. Dette handler om flysikkerhet og totalforsvaret vårt. Ikke minst ser vi at en slik konkurranseutsetting rammer lønns- og pensjonsvilkårene til de ansatte, slår Hessen Følsvik fast.