#cepow

Illustrasjon fra kampanjen til den internasjonae fagbevegelsen
Kampanjeillustrasjon

#cepow: Global handlingsdag for å klimasikre arbeidsplasser

24. juni markerer den internasjonale fagorganisasjonen (ITUC) en global handlingsdag for å klimasikre arbeidsplasser.

Klima og miljø

Klimaendringene påvirker alle, inkludert arbeidere, familien deres og samfunn rundt omkring i hele verden. Vi er i et kappløp mot tiden og klimaendringene. Ekstremvær med store og varige ødeleggelser har allerede krevd mange arbeidsplasser og levebrød, det samme har koronakrisen. Virus og klimaendringer kjenner ingen grenser, og heller ikke solidaritet. Derfor ber ITUC i 2020 om støtte for å hjelpe klimasikre arbeidsplasser gjemom denne kampanjen.

I første omgang markeres denne dagen digitalt, og du og din arbeidsplass kan støtte ITUC ved å følge disse fem punktene:

1. Registrer deg for å få oppdateringer om den #cepow.
  2. laste ned kampanjemateriell fra ITUC sin hjemmeside.
  3. Fortell om ditt arbeid, f.eks. ved å send ​​et bilde av deg på jobb og hva du gjør. Gi oss beskjed hvis du er bekymret for klimaendringer som påvirker ditt arbeid.
  4. Snakk med arbeidsgiveren din om hvordan klimaendringene påvirker arbeidsplasser og snakk om hva dere kan gjøre for å klimasikre nettopp din arbeidsplass.
  5. Del gjerne resultatet av denne samtalen gjennom et bilde eller tekst, og husk å bruke #cepow.

Dagen markeres også i sosiale medier under emneknaggen #cepow.

Les mer om den globale handlingsdagen på kampanjens side hos ITUC.