LOs likestillingspris: Invitasjon til å nominere kandidater.

- Det er ei som har gått foran og våger å være modig. Hun har sjeldent sterk integritet, og nekter å bli satt i bås Kadra Yusuf fikk LOs likestillingspris i 2017

LOs likestillingspris: Invitasjon til å nominere kandidater.

LOs egen likestillingspris deles ut hvert fjerde år, i forbindelse med kongressen. Ettersom fjorårets planlagte kongress ble utsatt grunnet koronasituasjonen, vil neste utdeling av denne prisen skje på den kommende LO-kongressen, som åpner 30. mai.

Et likestilt arbeidsliv

Ifølge retningslinjene skal prisen gis til en person, organisasjon, institusjon eller bedrift som har gjort en særskilt innsats for å fremme likestilling mellom kvinner og menn i norsk arbeids- og samfunnsliv. Prisen er en miniatyr av statuen laget av billedhuggeren Nils Aas: ”Arbeiderkvinnen” og kr 50.000,-.

Prisens jury er LOs administrasjon.

LO vil med dette invitere alle deler av LOs organisasjon, herunder alle LOs forbund, organisasjonsledd i forbund, tillitsvalgte, ansatte og enkeltmedlemmer, til å komme med forslag på kandidater og en begrunnelse for hvorfor akkurat denne kandidaten bør få prisen i år.

Frist for innspill er 15. mars.

Eventuelle spørsmål kan rettes til Synnøve Konglevoll (synnove.konglevoll@lo.no). Forslag på kandidater med begrunnelse sendes e-post!

Tidligere vinnere:

1. Gro Harlem Brundtland, 1997.

2. Anne- Cath Vestly, 2001.

3. Rosemarie Køhn, 2005.

4. Krisesentersekretariatet v/ Tove Smaadahl, 2009

5. Ellen Møller og Inger Vagle, Veiledere i prosjektet ”Jenter i Bil og Elektro”, 2013

6. Kadra Yousuf, 2017