- Et likestillingsbidrag som monner!

Bilde av kvinnelige fagforeningsaktivister i Zimbabwe
LO har gjennom vår søsterorganisasjon i Zimbabwe delt ut bind på arbeidsplasser vest i Zimbabwe som ble svært godt mottatt.

Et likestillingsbidrag som monner

- I anledning kvinnedagen oppfordrer jeg til å støtte vår spleiseaksjon for bind til Zimbabwe, skriver nestleder Peggy Hessen Følsvik i denne kronikken.

Mangel på bind er en alvorlig helseutfordring og et stort problem for jenter og kvinner.

Etter diktator Robert Mugabes fall for 2 år siden, kom de nye lederne med løfter om økonomisk vekst, demokrati og respekt for menneskerettighetene.

Håpene som ble tent, ble raskt knust. Det som en gang var et Afrikas rikeste land, ble et av de fattigste under Mugabe. Mange trodde ikke det kunne bli verre, men verre har det altså blitt.

Vi i LO støtter likestilling og organisasjonsutvikling i det sørlige Afrika som ledd i vårt internasjonale solidaritetsarbeid. I november møtte vi tillitsvalgte og ledelse fra vår søsterorganisasjon Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU).

De forteller om svært vanskelige forhold.

Vi kan gjøre en forskjell

«Vi kan ikke gjøre så mye med den økonomiske og politiske krisen i landet, men med noe så enkelt som å gi støtte til bind, så kan vi virkelig gjøre en stor forskjell for jenter og kvinner.»

Gi ditt bidrag her!

Verdiene av lønningene stuper samtidig som prisene skyter i været.

Prisen på brød steg i fjor fra omlag 10 kroner til 250 kroner på bare et halvt år.

En pakke bind koster nå opp til 500 norske kroner, avhengig av kvalitet. Det er en uoverkommelig kostnad når en gjennomsnittlig månedslønn er fallende og på under 3.000 kroner i Zimbabwe.

Mangel på bind hindrer kvinner i å delta i jobb og i fagforeningsarbeid under menstruasjonen.

Mange får stygge infeksjoner etter å ha brukt blad, aviser, servietter eller skitne filler.

Det har begynt å bli et svært alvorlig helseproblem.

Å høre om de ekstremt vanskelige forholdene har gjort dypt inntrykk på meg.

Derfor har vi startet en spleiseaksjon til lokalt produserte bind.

Spleis.no er en folkefinansieringstjeneste til gode formål som Sparebank1 står bak.

Bindene vil bli distribuert i Zimbabwe ved hjelp av ZCTU sitt landsdekkende nettverk.

Gruppebilde av norske fagforeningsledere og fagforeningsledere fra Zimbabwe
Trine Lise Sundnes, leder i Handel og Kontor, Anita Paula Johansen, leder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Ulf Madsen, leder i Forbundet Ledelse og Teknikk og LO-sekretær Terje Olav Olsson, her sammen med tillitsvalgte fra Zimbabwe, stiller seg også helhjertet bak denne spleisen. Foto: Linda Reinholdtsen

For bare 200 kroner kan du gi bind for et helt år til en kvinne i Zimbabwe. Og bidra til et løft for kvinnehelse og likestilling. Skolegang, studier og jobb med verdighet under menstruasjonen.

I anledning kvinnedagen er det er verdt å minne om dette igjen. Som også FN har satt fokus på tidligere: mangel på bind, toaletter og vaskemuligheter en årsak til at mange jenter dropper ut av skolen og kvinner ikke går på jobb i store deler av verden.

Hvis du vil hjelpe oss til å gi et 8. mars bidrag som virkelig monner, så bli med oss å spleise til bind for kvinnehelse og likestilling på www.spleis.no/bind

Peggy Hessen Følsvik
Nestleder, LO