Det er i fellesskap vi kan løse vår tids store utfordringer

Trine Lise Sundnes på talerstolen på DEFS-kongressen
Trine Lise Sundnes representerte yrkesinternasjonalen UNI på DEFS-kongressen i Wien

Det er i fellesskap vi kan løse vår tids store utfordringer

- Hver og én av oss er knapt en parentes i klodens historie, men klimaendringene er like fullt vår tids største krise.

DEFS-kongressen

Det sa HK-leder, Trine Lise Sundnes, på den Europeiske fagforeningskongressen,  Hun advarte mot de store klimaendringene vi nå opplever og oppfordret til handling.

- Lykkes vi ikke med det, har vi sviktet alle fremtidige generasjoner.

Hun pekte på rettferdig omstilling som nøkkelen til en omstilling til et mer bærekraftig samfunn.

- Rettferdig omstilling betyr at anstendig arbeid og sosial beskyttelse sikres for alle som får inntekten og arbeidsplassen sin påvirket av nødvendige klimatiltak og tilpasningstiltak til klimaendringene, og at dette skjer gjennom sosialt ansvarlige grønne investeringer og utviklingsstrategier for nullutslipp.

"Oslo-modellen"

- I min hjemby Oslo har fagbevegelsen gått sammen med byrådet om en erklæring for å etablere Oslo-modellen for rettferdig omstilling. Et rettferdig omstillingsråd vil diskutere og gi råd om måter å sikre at Oslos ambisiøse klimaplan ivaretar en rettferdig omstilling for arbeidsstyrken.

- Vi håper, og planlegger å lage en så god modell i Oslo at andre byer, og til og med regjeringen, vil se at dette er måten å gjøre det på, sa HK-lederen.

Fakta om DEFS-kongressen

Den Europeiske Faglige Samorganisasjonen (DEFS) ble stiftet i 1973.  LO var en av initiativtakerne.

Organisasjonen samler 90 organisasjoner fra 38 europeiske land og representerer mer enn 45 millioner medlemmer.  LO, Unio og YS er de norske medlemsorganisasjonene.

DEFS holder kongress i Wien fra 21. – 24. mai 2019.  Nytt handlingsprogram, manifest og valg av ny ledelse står på dagsorden.

Over 600 delegater møtes for å diskutere vilkårene for arbeidstakerne i Europa.  LO deltar på kongressen med syv delegater fra LOs ledelse og fra forbundene,

Les mer på www.etuc.org

Her kan du lese hele talen