600 europeiske fagforeningsledere møtes i Wien

600 europeiske fagforeningsledere møtes i Wien

Fagforeningsledere fra hele Europa samles i Wien fra tirsdag 21. til fredag 24. mai, når Den europeiske faglige samorganisasjonen (DEFS) avholder sin 14. ordinære kongress.

Internasjonalt

Kongressen er åpen for media.

DEFS-kongressen sammenfaller med valg til nytt Europaparlament, som avholdes fra 23. til 26. mai i år. Valget vil bli avgjørende for fagbevegelsens gjennomslag i europeisk politikk. Spesielt bekymringsfullt er den økende oppslutningen til populister og høyreekstreme, som i år kan ta enda et nytt jafs inn i parlamentet. På 8. mars oppfordret organisasjonen kvinner til å stemme på kvinnelige kandidater som støtter likestilling og fagbevegelsens krav.

DEFS er en viktig aktør inn mot EU-systemet. Organisasjonen er representert på arenaer der Norge ikke har en stemme, og arbeider tett opp mot EUs institusjoner for å fremme fagbevegelsens krav. LO i Norge ønsker å øke DEFS' kompetanse om den nordiske modellen, og at DEFS skal prioritere å styrke de nasjonale medlemsorganisasjonene. Temaer som europeisk minstelønn, grenseoverskridende tariffavtaler og mer europeisk integrasjon vil være sentrale utfordringer for nordisk fagbevegelse.

Kongressen avholdes hvert fjerde år, og er en stor begivenhet og viktig møteplass for europeisk fagbevegelse.  Hit kommer 600 fagforeningsledere for nærmere 90 nasjonale organisasjoner fra 38 europeiske land, samt europeiske og nasjonale politiske ledere.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen leder delegasjonen på sju delegater og to varadelegater fra norsk LO: Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i LO, Roger H. Heimli, 2. nestleder i LO, Julie Lødrup, førstesekretær i LO, Mette Nord, leder i Fagforbundet, Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet og Egil Andre Aas, leder i LO Stat. Varadelegater: Jane B. Sæthre, leder av Norsk Jernbaneforbund og Dagfinn Svanøe, ungdomsleder i El og It Forbundet.

Blant innlederne kan nevnes:

• Jean-Claude Juncker, president i EU-kommisjonen
  • Antonio Costa, statsminister i Portugal
  • Michael Ludwig, ordfører i Wien
  • Luca Visentini, DEFS' generalsekretær
  • Wolfgang Katzien, forbundsleder i ØGB Østerrike
  • Guy Ryder, generaldirektør i ILO
  • Sharan Burrow, leder av ITUC, Den internasjonale faglige samorganisasjonen.
  • Joseph Stiglitz, professor ved Colombia universitet og nobelprisvinner i økonomi

På programmet:

• Valg til Europa-parlamentet
  • Valg av ny ledelse i DEFS
  • DEFS' handlingsprogram 2019 – 2023
  • Debatter om en ny økonomisk politikk for EU, relansering av en europeisk sosial modell, lønn og kollektive forhandlinger, framtidens arbeidsliv, likestilling, klimaforandringene og rettferdig omstilling.

For mer informasjon om DEFS-kongressen, inkludert fullstendig utkast til program, se her!

Presseakkreditering

Kongressen finner sted på Wien Messe, se her!