Bli med i LO Student

En gruppe smilende studenter som sitter i en trapp på studiested.
Foto: Maskot/NTB scanpix

Bli med i LO Student

Å klare seg alene er enklere sammen, enten du graver deg ned på lesesalen eller stormer av gårde til deltidsjobben etter hver forelesning.

LO Student

LO er en organisasjon for deg som jobber ved siden av studiene. Sammen med 21 000 andre studenter, og over 940 000 medlemmer, tar vi kampen for at du får riktig lønn og en god arbeidshverdag.

Som studentmedlem i et LO-forbund får du:

• Riktig lønn og gode arbeidsvilkår. Hvis du er som 9 av 10 studenter, har du en jobb ved siden av studiet. Men vet du hvilke rettigheter du har? Visste du for eksempel at halvparten av alle som jobber i hotell- og restaurantbransjen i Oslo får ulovlig lite i lønn?* I LO får du kunnskap om dine rettigheter, og hjelp og veiledning til å få den lønna og de arbeidsvilkårene du har krav på.
  • Norges beste renter på boliglån. Det føles mye bedre å betale ned ditt eget boliglån enn å hjelpe huseier med å betale ned sitt. LO hjelper deg med å komme inn på boligmarkedet. Du som er under 34 år får en av Norges laveste boliglånsrenter, og enda lavere rente hvis det er den første boligen du kjøper. Du får også innboforsikring med null kroner i egenandel og 0,25 prosent høyere rente på BSU-kontoen din. Og dette er bare noen av fordelene du får gjennom LOs fordelsprogram. Les mer her.
  • Trygghet gjennom hele karrieren. For å ha det godt på jobben, må du kjenne til dine rettigheter. Det er enda viktigere når du får din første relevante jobb. Som medlem i et LO-forbund, kan du gå ut i arbeidslivet med kunnskapen du trenger, og med Norges sterkeste lag i ryggen. Sammen får vi mer i lønn, bedre rettigheter, og en tryggere og mer forutsigbar jobbframtid.

Som studentmedlem i LO kan du være medlem i forbundet som er riktig for studieretningen din. Det er enkelt og kostnadsfritt å bytte forbund senere.

Meld deg inn her!

Å begynne å studere kan være spennende, men også litt skummelt, særlig hvis du har flyttet til et helt nytt sted. Hva du gjør utenfor studiene kan være minst like viktig som hva du gjør i forelesningene.

LOs studentlag

I LOs studentlag ved ditt studiested kan du finne et faglig og sosialt fellesskap med andre som skal samme vei som deg. Du kan bli med på foredrag, kurs, seminarer og debatter, og på sosiale arrangementer som konserter og quizkvelder. Her kan du også få relevant organisasjonserfaring, som du også kan sette på CVen.

Har du allerede funnet ut hva du skal gjøre når du er ferdig? Vi arrangerer også besøk hos noen av Norges mest spennende bedrifter, som Equinor, Hydro og Telenor. Her kan du møte de ansatte i forskjellige avdelinger, og finne ut mer både om hvordan det er å jobbe der og hvordan du kan få drømmejobben.

LO har aktive studentlag ved NTNU Trondheim, NTNU Ålesund, UiA Kristiansand, Høyskolen Kristiania, UiB og Høgskolen i Volda, og starter opp enda flere steder neste år. Hvis du er interessert i å starte opp et studentlag ved ditt studiested, ikke nøl med å ta kontakt!

*Funn fra LOs sommerpatrulje 2019