Slutt med kortsiktige tiltak

Samling mennesker i Stortingets vandrehall. Foto
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Regjeringen vil gjøre nye vurderinger om tiltakene skal fortsette før 28. februar 2021. Foto fra tidligere pressekonferanse.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen: - Slutt med kortsiktige tiltak

LO etterlyser tiltak for arbeidslivet som varer så lenge koronasituasjonen fortsetter.

Koronakrisen

Det arbeidslivet trenger er forutsigbarhet, sier LO-lederen.
Regjeringen la tirsdag 10. november frem en generell kompensasjonsordning for alle deler av næringslivet, slik LO har etterlyst.

- For LO er det viktigste å sikre tryggheten og inntekten til folk. Vi er derfor glad for at regjeringen omsider nå lytter til partene, som lenge har argumentert for en generell kompensasjonsordning for alle bedrifter og bransjer, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

LO-lederen understreker at krisen på langt nær er over.

Det må bli slutt på de kortvarige og usikre tiltakspakkene. Det må skapes trygghet og forutsigbarhet for at tiltakene fortsetter så lenge koronasituasjonen fortsetter, sier Gabrielsen.

Pakkene og inntektssikringsordningene er jo knyttet til omsetningsfall og inntektsfall, da faller behovet bort først når omsetning og inntekt er tilbake, legger ham til.

LO-lederen etterlyser nå løsninger for de mange selvstendige næringsdrivende.

De selvstendige næringsdrivende, kunstnere og utøvere sliter tungt når samfunnet stenges ned. Også disse gruppene må sikres, sier Gabrielsen  som ber regjeringen om at ordningen også for disse gruppene forlenges så lenge krisen pågår.

Dagpenger og feriepenger

Tidligere i høst ga regjeringen også etter for LOs rettferdige krav om forhøyet dagpengesats. Dagpengemottakere som er permitterte eller helt ledige får forhøyet dagpengesats til 80 % av all inntekt opp til 300 000 kroner frem til 31. mars neste år.

Det er bra. Men også her kommer LO til å stå på for at forhøyede dagpengesatser skal gjelde så lenge det er koronatiltak, sier LO-lederen som peker på at vi fortsatt har 200 000 permitterte og arbeidsledige som betaler den tøffeste prisen for krisen.

Vi kommer også til å fortsette å kjempe for at de permitterte og helt ledige skal få muligheten til å komme seg gjennom sommerferien neste år. Mange har stått helt uten lønnsinntekt siden midten av mars, og bare fått dagpenger. Siden høyreregjeringen har fjernet opptjeningen av feriepenger for arbeidsledige og permitterte er det mange som går en tøff sommer i møte. Vi gir oss ikke før disse har fått tilbake feriepengene sine, sier Gabrielsen.