Sikrer luftfarten

Sikrer luftfarten

Staten stiller opp med lånegarantier på seks milliarder for luftfarten. - Det er viktig at staten bidrar til at vi har flyselskaper i Norge når krisen er over.

Koronakrisen

Ap, Høyre, FrP, Sp, Venstre og KrF er blitt enige om å foreslå en statlig lånegaranti på inntil 6 milliarder kroner for norske flyselskaper.

- Det er bra at Arbeiderpartiet, Sp, Frp og regjeringspartiene kommer på banen og bidrar til at vi har flyselskaper i Norge når denne krisen er over, sier 1. nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik.

-  LO har hele tiden vært tydelig på at er viktig at staten bidrar til å opprettholde kritisk infrastruktur. Norge er et langstrakt land og fly er en sentral del av samferdselstilbudet. Denne pakken er et bidrag til det, og så får tiden vise om dette er nok i den krisen som vi nå står oppe i, sier hun.

Tiltakene skal bidra til at selskapene kan få tilgang til finansiering i markedet.

- Staten stiller store summer til rådighet for flyselskapene, samtidig som det stilles strenge krav til selskapene for å få utløst disse midlene. Det er riktig. Det krever at aksjonærer og kreditorer også må stille opp for å berge flyselskapene, sier Hessen Følsvik.

Partiene er også enige om å sikre et minimumsnivå i flytilbudet i Norge.

- Det er bra at myndighetene bidrar til at flytilbudet ikke stopper opp i den situasjonen vi er i akkurat nå. Derfor er det bra at det også ligger i pakken at myndighetene skal kjøpe flyruter i Norge, sier LOs 1. nestleder.