Permitteringsperioden og krisepakkene må utvides til neste sommer

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen står inntill en vegg. Foto
Foto: LO/Kyrre Lien

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen: Permitteringsperioden og krisepakkene må utvides til neste sommer

Mange bedrifter frykter nå konkurs. I følge LO-lederen er det unødvendig og meningsløst at permitterte skal sies opp rett før de kan returnere til arbeidsplassen.

Koronakrisen

Regjeringen har lagt til grunn at den utvidede permitteringsperioden på 52 uker utløper 30. juni 2021. Det kan hjelpe de som ble permittert i november, men har liten betydning for de som ble permittert i mars, april og mai 2020.

- Det er mange som nå går inn i julen uten en jobb å gå til. De fortjener mer trygghet og forutsigbarhet. Permitteringsperioden bør derfor utvides ut juli for alle permitterte. Det vil kunne bidra til at ledigheten blir midlertidig og ikke langvarig, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Ung kvinne hviler ansiktet i foldede hender med bekymringsfull mine. Foto.
Frykten for konkurs er nær doblet siden oktober

Mange bedrifter frykter nå konkurs. I den hardt rammede service og handel-sektoren, gjaldt det for 1 av 5 bedrifter i utgangen av november.
I slutten av november svarte hele 7 av 10 serveringsbedrifter i Oslo at de har planer om oppsigelser.

- Det dumt når vi nå har løpt nesten et helt maraton å bryte en kilometer før mål, sier Gabrielsen.

LO-lederen viser til vaksinene som nå er klare, at det er grunn til å tro at omfanget av epidemien reduseres frem mot sommeren og at flere bedrifter
etter hvert vil kunne trappe opp aktiviteten.

Vi hører nå mye snakk om de ulike vaksinene som skal stanse smitten. Vaksiner er bra, men Norge er ikke friskmeldt før folk er tilbake i jobb. Derfor fortjener både bedriftene og de ansatte å få en klar beskjed fra regjeringen før jul om at permitteringsregelverket og krisepakkene forlenges ut neste sommer.

LO har under hele koronakrisen vært opptatt av å sikre tryggheten og inntekten til folk - bli medlem du også!