LOfavør: Økonomiske bekymringer som følge av koronakrisen?

Far og datter ser ut av vindu i hus. Foto.
Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vi er klar over at en krise kan skape forbigående utfordringer for en ellers solid privatøkonomi.

LOfavør: Økonomiske bekymringer som følge av koronakrisen?

De alvorlige konsekvensene av koronaviruset vil prege hverdagen til folk og bedrifter i Norge i lang tid fremover. Mange er bekymret for hvordan de kommende ukene og månedene vil påvirke privatøkonomien.

Koronakrisen Sist oppdatert:

LO og SpareBank 1 har lang tradisjon for å ta vare på medlemmene i vanskelige økonomiske situasjoner gjennom LOfavør.

Det er fortsatt altfor tidlig å si noe om hvor lenge den pågående krisen vil vare, eller hvor store følger den vil gi. Men at situasjonen er svært dramatisk, både for enkeltmennesker og for samfunnet, er det liten tvil om. Regjeringen har nå iverksatt de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Skoler og barnehager stenges, folk bes om å holde seg hjemme fra jobb, arrangementer avlyses, reiser avbestilles og bedrifter må permittere ansatte. Dette vil påvirke manges privatøkonomi, sier Terje O. Olsson i LOs ledelse.

Klare til å bistå medlemmene

Vi er klar over at en krise kan skape forbigående utfordringer for en ellers solid privatøkonomi. Dersom du er usikker på hvordan du skal håndtere økonomien din som følge av koronakrisen, anbefaler vi deg å kontakte banken. Alle SpareBank 1-bankene har dyktige LOfavør-rådgivere som kan bidra til trygghet i privatøkonomien, og finne frem til gode alternativer. SpareBank 1-bankene har både evne og sterk vilje til å strekke seg langt, og finne løsninger for våre medlemmer i krevende situasjoner.

Bankene setter ned renten

Alle SpareBank 1-bankene har nå varslet at boliglånsrentene settes ned som følge av koronakrisen. Ny rente og endringstidspunkt vil variere mellom de selvstendige SpareBank 1-bankene. Medlemmer med LOfavør boliglån vil få melding fra banken sin om ny rente.

Renteeksempel:

• SpareBank 1 SMN (15.05.20): Nominell rente 1,29 %. Effektiv rente 1,36 %. 2 mill o/25 år. Kostnad kr 355 829  Totalt kr 2 355 829.*
  • SpareBank 1 Østlandet (15.05.20): Nominell rente fra 1,29 %. Effektiv rente 1,36 %, 2 mill. o/25 år. Kostnad kr 358 232. Totalt kr 2 358 232.*

*Samlede kostnader omfatter renter, etablerings-, termin- og depotgebyr.

Avdragsfrihet på lån

SpareBank 1-bankene er innstilt på å gjøre det enklere å få avdragsfrihet på lån, for de som nå er i en krevende situasjon som følge av koronakrisen. Medlemmer som er berørt av koronasituasjonen slik at det blir vanskelig å betale kredittkortregning fra LOfavør Mastercard, kan tilbys betalingsfri måned eller nedbetalingsplan avhengig av betalingssituasjon. Medlemmene som har behov for dette, må ta kontakt med SpareBank 1.

Forskudd på dagpenger

Flere SpareBank 1-banker har tilbydd forskuttering av dagpenger for medlemmer som er hardt rammet av krisen for å dekke utgifter til det aller nødvendigste.

Fra 30. mars har NAV gjort det mulig å søke om forskudd på dagpenger, dersom du har behov for penger før du får svar på dagpengesøknaden din. Vi anbefaler derfor at du søker om forskudd på dagpenger hos NAV. Det er ikke mulig å få forskudd på dagpenger både fra banken og NAV.

Les mer og søk forskudd av dagpenger på nav.no

Ta kontakt med banken

Vi oppfordrer derfor medlemmer med LOfavør-lån, som eventuelt skulle få betalingsutfordringer som følge av situasjonen, til å ta kontakt med sin SpareBank 1-bank så tidlig som mulig. SpareBank 1-bankene er innstilt på, innenfor de rammene de rår over, å finne tilpassede løsninger for medlemmer som kommer i en vanskelig økonomisk situasjon. For å begrense omfanget av pandemien, ber vi om at dere bruker telefon eller bankens digitale kontaktpunkter.

Du finner kontaktinformasjon til SpareBank 1-bankene her

Koronainfo fra forbundene