LOfavør: Økonomiske bekymringer som følge av koronakrisen?

Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vi er klar over at en krise kan skape forbigående utfordringer for en ellers solid privatøkonomi.

LOfavør: Økonomiske bekymringer som følge av koronakrisen?

De alvorlige konsekvensene av koronaviruset vil prege hverdagen til folk og bedrifter i Norge i lang tid fremover. Mange er bekymret for hvordan de kommende ukene og månedene vil påvirke privatøkonomien.

Koronakrisen Sist oppdatert:

LO og SpareBank 1 har lang tradisjon for å ta vare på medlemmene i vanskelige økonomiske situasjoner gjennom LOfavør.

Det er fortsatt altfor tidlig å si noe om hvor lenge den pågående krisen vil vare, eller hvor store følger den vil gi. Men at situasjonen er svært dramatisk, både for enkeltmennesker og for samfunnet, er det liten tvil om. Regjeringen har nå iverksatt de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Skoler og barnehager stenges, folk bes om å holde seg hjemme fra jobb, arrangementer avlyses, reiser avbestilles og bedrifter må permittere ansatte. Dette vil påvirke manges privatøkonomi, sier Terje O. Olsson i LOs ledelse.

Klare til å bistå medlemmene

Vi er klar over at en krise kan skape forbigående utfordringer for en ellers solid privatøkonomi. Dersom du er usikker på hvordan du skal håndtere økonomien din som følge av korona-krisen, anbefaler vi deg å kontakte banken. Alle SpareBank 1-bankene har dyktige LOfavør-rådgivere som kan bidra til trygghet i privatøkonomien, og finne frem til gode alternativer. SpareBank 1-bankene har både evne og sterk vilje til å strekke seg langt, og finne løsninger for våre medlemmer i krevende situasjoner.

Bankene setter ned renten

Alle SpareBank 1-bankene har nå varslet at boliglånsrentene settes ned som følge av koronakrisen. Ny rente og endringstidspunkt vil variere mellom de selvstendige SpareBank 1-bankene. Medlemmer med LOfavør boliglån vil få melding fra banken sin om ny rente.

Priseksempel LOfavør Førstehjemslån (26.03.2020):
SpareBank 1 Østlandet:  Nominell rente fra 1,60 %
(Effektiv rente 1,68 %, 2 mill. o/25 år. Kostnad kr 445.226. Totalt kr 2.445.226.)

Avdragsfrihet på lån

SpareBank 1-bankene er innstilt på å gjøre det enklere å få avdragsfrihet på lån, for de som nå er i en krevende situasjon som følge av korona-krisen. Medlemmer som er berørt av koronasituasjonen slik at det blir vanskelig å betale kredittkortregning fra LOfavør Mastercard, kan tilbys betalingsfri måned eller nedbetalingsplan avhengig av betalingssituasjon. Medlemmene som har behov for dette, må ta kontakt med SpareBank 1.

Forskudd på dagpenger

Koronasituasjonen har ført til økt ventetid på behandling av søknader og utbetalinger av dagpenger fra NAV. Dette kan føre til en krevende økonomisk situasjon for mange.

For å hjelpe deg som er rammet av permittering i en vanskelig tid, tilbyr nå både SpareBank 1 SMN og SpareBank 1 Østlandet samt flere andre SpareBank 1-banker, forskuttering av dagpenger for medlemmer som er hardt rammet av krisen.

Lånet er et kortsiktig forskudd på dagpenger fra NAV og skal bidra til å dekke utgiftene dine til det aller nødvendigste. Du må være kunde og ha lønnsinngang i banken fra før for å få lånet. Du kan lese mer om tilbud og vilkår for dagpengelån her:
Forskuttering av dagpenger fra SpareBank 1 SMN
Forskuttering av dagpenger fra SpareBank 1 Østlandet

Ta kontakt med banken

Vi oppfordrer derfor medlemmer med LOfavør-lån, som eventuelt skulle få betalingsutfordringer som følge av situasjonen, til å ta kontakt med sin SpareBank 1-bank så tidlig som mulig. SpareBank 1-bankene er innstilt på, innenfor de rammene de rår over, å finne tilpassede løsninger for medlemmer som kommer i en vanskelig økonomisk situasjon. For å begrense omfanget av pandemien, ber vi om at dere bruker telefon eller bankens digitale kontaktpunkter.

Du finner kontaktinformasjon til SpareBank 1-bankene her

Koronainfo fra forbundene