- Viktig å sikre arbeid og tryggheten til vanlige folk

Hans-Christian Gabrielsen snakker med tillitsvalgte
 - Jeg er glad for at regjeringen i dag legger frem rammer rundt en ordning som svarer på dette, og som kan være et godt utgangspunkt for videre behandling i Stortinget, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

- Viktig å sikre arbeid og tryggheten til vanlige folk

LO har hele tiden under denne krisen vært opptatt av å sikre arbeid og tryggheten til vanlige folk.

Koronakrisen

Regjeringen svarer langt på vei ut LOs krav om en ordning for de arbeidsplassen og bedriftene som har måtte legge ned virksomheten sin over natten, eller at inntektene har forsvunnet som følge av myndighetenes tiltak mot koronaviruset.

LO vil ha en modell som gir bistand til bedriftene for å betale faste utgifter, slik at de ikke må legge ned og at de som jobber der har en arbeidsplass når dette er over.

For LO har det vært viktig at myndighetene kommer på banen med treffsikre virkemidler som kan hjelpe bedriftene gjennom denne krisen. Det kan være frisøren som nærmest har fått yrkesforbud, trafikkskolelæreren som har måtte parkert bilen eller hotellet som mistet alle gjestene over natten.

- Nå er det viktig at regjeringen utformer regelverket, slik at useriøse bedrifter ikke utnytter en ordning som er ment for bedrifter som virkelig trenger det. Det vi ikke trenger er en ordning som gir useriøse bedrifter et sugerør ned i statskassen, sier Gabrielsen.

Gabrielsen understreker at det hele tiden er behov for forbedring og tetting av hull i ordningen etterhvert som vi får erfaringer med den.

- Når vi er gjennom dette skal Norge fortsatt ha verdens beste arbeidsliv. Da er det viktig at vi ikke bare stimulerer bedriftene med kontantytelser, men etter hvert også sørger for aktivitet i næringslivet. Det kan staten gjøre bla. med å pusse opp offentlige bygg og føre en aktiv næringspolitikk, sier Gabrielsen.

Koronainfo fra forbundene