LO og NHO enige om endring i permitteringsregler

to unge jenter jobber bak en disk. Begge har på forkle. Begge smiler.
Copyright Maskot .

LO og NHO enige om endring i permitteringsregler

En endring i permitteringsreglene gjør at permitterte arbeidstakere kan komme tilbake på jobb, uten at bedriftene må ta stor risiko.

Koronakrisen

- Dette er først og fremst et bidrag for å få folk tilbake i jobb igjen. Vi har titusenvis av permitterte medlemmer, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

I Hovedavtalen mellom LO og NHO er det bestemt at bedrifter som tar tilbake ansatte i mer enn seks uker før de på nytt permitteres, må betale lønn i en ny arbeidsgiverperiode på ti dager.

Det er denne avbruddsperioden som nå midlertidig ut september, er utvidet fra seks uker til ti.

Fra seks til ti uker

- For oss er det viktig å få disse tilbake på jobb så fort som mulig, men enkelte arbeidsgivere vil ikke ta risikoen, av frykt for å måtte betale for en ny permitteringsperiode. Da er dette en god løsning, slår Hessen Følsvik fast.

For LO har det vært viktig at utvidelsen av perioden ikke påvirker retten til dagpenger ved nye permitteringsrunder. Det har regjeringen forsikret at ikke skal skje.

- For oss har det vært viktig at dette ikke gir en dårligere vilkår for de permitterte. Denne avtalen sikrer det. I tillegg må det være en lokal avtale som ligger til grunn ute på arbeidsplassene, som sikrer at det er de som har gått ut i permittering også er de som kommer tilbake når man åpner opp igjen.

Det er særlig i serveringsbransjen at denne utvidelsen vil gjøre det enklere for permitterte å komme tilbake på jobb.