Forskudd på dagpenger for LO-medlemmer

Portrettbilde av Terje Olsson ute i naturen.
- Jeg håper at flere Sparebank1 banker i andre steder av landet følger etter Trøndelag, sier Terje O. Olsson, LO-sekretær med ansvar for LO favør.

Forskudd på dagpenger for LO-medlemmer

SpareBank 1 Midt-Norge tilbyr nå forskudd på dagpenger til kunder som blir permitterte. – En veldig flott gest til våre medlemmer, sier LO-sekretær Terje Olsson.

Koronakrisen

Mange går nå magrere økonomiske tider i møte på grunn av korona-krisen. Bare denne uka har over 45.000 søkt om dagpenger fra NAV. Det er mer enn dobbelt så mange søknader som kom under oljekrisen i et helt år i 2014.

Denne enorme pågangen hos NAV øker saksbehandlingstida, og dermed tida det tar å få dagpenger på konto.

Håper flere banker følger etter

For å hjelpe i en vanskelig tid tilbyr SpareBank 1 Midt-Norge (SMN) nå kontokreditt på 10.000 eller 20.000 kroner til sine kunder som er rammet av permittering.

- En veldig flott gest til våre medlemmer, som også er kunder. Jeg håper at flere SpareBank 1 banker i andre steder av landet følger etter Trøndelag, sier Terje O. Olsson, LO-sekretær med ansvar for LOfavør.

For foreløpig er dette en tjeneste for kunder i SpareBank 11 SMN

Kontokreditten som SMN tilbyr er et forskudd på dagpenger og skal bidra til å dekke utgiftene til det aller nødvendigste.

Lønn fra arbeidsgivere slutter etter mellom 2 og 15 dager ved permittering. Selv om LO i Stortingsforliket om krisetiltakene fikk gjennomslag for at arbeidstakere skal få full lønn i 20 dager, dekket av fellesskapet, så kan det altså ta tid å få dagpenger utbetalt.

- En seier for vanlige arbeidsfolk

Hjelper LO-medlemmer i tøffe tider

- LO og SpareBank 1 har lang tradisjon for å ta vare på medlemmene i vanskelige økonomiske situasjoner gjennom LOfavør, sier Terje O. Olsson.

- Her kan du lese mer om hva LOfavør tilbyr

-  Det er fortsatt altfor tidlig å si noe om hvor lenge den pågående krisen vil vare, eller hvor store følger den vil gi. Men at situasjonen er svært dramatisk, både for enkeltmennesker og for samfunnet, er det liten tvil om. Dette vil påvirke manges privatøkonomi, sier Terje O. Olsson i LOs ledelse.

Her kan du lese mer om krisepakken: