Forbedrede støtteordninger for kultursektoren

Foto: Pierluca Taranta/LO

Forbedrede støtteordninger for kultursektoren

En allerede hardt presset kultursektor mottok tirsdag den nedslående beskjeden om at nye smitteverntiltak igjen ville ramme deres bransje hardt. Fredag 10. desember kom beskjeden mange av dem var helt avhengige av: Kulturministeren bekrefter at stimuleringsordningen for kulturlivet kommer.

Koronakrisen

Kulturarbeiderne er blant de yrkesgruppene som har hatt det aller tøffest det siste halvannet året. Dette er en yrkesgruppe bestående av mange selvstendige næringsdrivende, som har følt utryggheten på kroppen i lang tid.

Det er nødvendig med strenge tiltak når de helsefaglige rådene tilsier det. Men da regjeringen tidligere i uken varslet om en ny runde med delvis nedstenging og strenge smitteverntiltak, sa kulturarbeiderne tydelig fra: Kulturlivet overlever ikke uten bedre statlige støtteordninger.

Ordninger som sikrer forutsigbarhet i en uforutsigbar tid

Kultursektoren har vist stor omstillingsvillighet under pandemien, og gang på gang justert seg etter gjeldende smitteverntiltak – ofte på svært kort varsel. Nå har flere varslet at en arbeidshverdag i uvisshet ikke lenger er mulig å leve med. Derfor oversendte vi i LO våre innspill til Kulturdepartementet tidligere i dag, knyttet til hvordan kultursektorens tilskuddsordninger kan sikre at de overlever krisen. Brevet kan du lese her.

Vi er derfor glade for at kulturministeren i dag bekrefter at stimuleringsordningen er på vei. Denne ordningen skal hjelpe kulturaktører med å gjennomføre arrangementer og betale leverandørene sine, også dersom nye og strengere smitteverntiltak må implementeres. Regjeringen har også forlenget kompensasjonsordningen, som kompenserer for tap knyttet til avlysninger og utsettelser.

Viktig for fremtidens kulturliv

De nye støtteordningene fra regjeringen er avgjørende for å sikre et aktivt kulturliv over hele landet – også i fremtiden. Både for å holde hjulene i gang, nå og etter pandemien, og for å motvirke kompetanseflukten som vil være uunngåelig dersom man opplever at man står alene som kulturarbeider. Det er de nye tiltakene fra regjeringen et etterlengtet signal om at man ikke gjør.

Det kommer en dag hvor vi skal leve som normalt igjen. Om kultursektoren da ligger med brukket rygg, og heller ikke tør å ta sjansen på å sette opp nye arrangementer, konserter eller festivaler, er det liten tvil om at folks liv blir fattigere etter pandemien. Det er regjeringens nye støtteordninger et tydelig signal om at de er enige med LO i.